اول آخر یار
کردستان در طول تاریخ دارای فراز و نشیبهای زیادی بوده است، و در هر برههای از زمان به صورتی محل تاخت و تاز اجانب قرار گرفته است، و آنچه مستند در مورد تاریخ کردستان در دست است
مربوط مردم یارسان میباشد، در قرن دوم هجری بهلول ماهی اولین کرد یارسانی بود که در مقابل تفکر غیر یارسانی قرار گرفت و بعد از آن شاه خوشین، بابا سرهنگ، بابا جلیل و باباناوس این تفکر را گسترش دادند تا اینکه در قرن هفتم با ظهور سلطان سهاک مردم کرد پروانه وار به دور شمع وجودش جمع شدند و و داعشیان زمان « سپاه چیچک» به سرکردگی برادران ناتنی سلطان در مقابل این تفکر زیبا کاملاً کردی یارسانی قرار گرفتند.
در درگیری بین یاران سلطان سهاک و این قوم جاهل در غار مرنوی در نزدیکی دشت پوشین به وقوع پیوست، این تفکر انسانساز سلطان سهاک بود که با کمک دست پر توانای داودکوسوار و همت هفتادو دوپیر که سرحلقه خود را (کاکرشید« پیر رستم سو») از دست داد بودند بر جهل و نادانی پیروز شدند.
این تفکر انسانساز سلطانی با کارهای فرهنگی بدور از درگیری و جنگ در مدت کوتاهی تمام نژاد کرد (به گفته محققان غیر یارسانی) را در نوردید و حتی از مناطق دور دست مانند هند و پاکستان به پردیور آمدند. و به این تفکر والا پیوستند
ولی متأسفانه چند دهه از این دورهی طلائی نگذشته بود که دو تفکر کاملاً متضاد با هم «شاه اسماعیل صفوی در ایران و سلطانسلیمعثمانی در امپراطوریعثمانی»در اوایل قرن پانزدهم میلادی منطقه را مورد تاخت و تاز قرار دادند و هر فکر را که مخالف خود دیدند یا از بین بردند و یا اینکه به زور شمشیر با خود همفکر کردند.
باز متأسفانه تاریخ برای کردها در تکرار است در قرن بیست و یکم کردها بخصوص کردهای غیر مسلمان توسط داعشیها بدون هیچ گناهی و فقط به خاطر اینکه تفکرشان با آنها فرق دارد زنده بگور میشوند. مطمئن باشید که امروزه نیز اراده پاک کردها بر تفکر پلید داعشیها پیروز خواهد شد. در ضمن باید مسلمانان جهان با هر وسیله ای از این تفکر غیر انسانی تبری بجویند. و اعلام بکنند که این تفکر جدا از تفکر اسلامی است که تا حال متأسفانه واکنش زیاد جالب نبوده است.
جامعه مدنی یارسان در مورد این فاجعه جهانی واکنشهایی نشان داده و جای تقدیر است،
آیا وقت آن نرسیده است، رهبران دینی یارسان نیز مانند جوامع متمدن برخورد کنند؟ همانطوریکه پاپ از طرف تمام کلیساهای کاتولیک جهان برگزیده و نماینده آنها است، رهبران دینی نیز دور هم جم شوند، و بجای اینکه به منافع و شهرت خود فکر نمایند، منافع جامعه یارسان را مد نظر قرار دهند، و شورایی تشکیل دهند که بازتاب دهنده افکار عمومی تمام جامعه باشد.
بعضی ها متأسفانه درجلسات خصوصی با افتخار تمام آئین یارسان را زیر شاخهای از دیگر ادیان مینامند که باعث تأسف است زیرا پیروان این جامعه را دچار سر در گمی و تشدد افکارنموده. و خیلی از جوانها راههای دیگری انتخاب کرده اند.
بنده نیز به عنوان یکی از کمترین عضو این جامعه از این عزیزان تقاضای عاجزانه دارم تا دیر نشده است با یک فراخوان عمومی از بزرگان تمام خاندانها ( یازده خاندان) به یک جمعبندی قابل قبول برسند، و از تک روی تک محوری بپرهیزند تا این جامعه نیز بتواند در بازیهای منطقهای برای خود جایگاهی پیدا نماید.
باید توجه داشت که تشکلهای مدنی یارسان چه در ایران و چه در جهان خیلی بهتر از رهبران آئینی عمل نمودهاند و بنده بعنوان عضوی از این جامعه برای همه آنها توفیق روزافزون آرزومندم. و امیدوارم جامعه یارسان با پشتیبانی مادی و معنوی از مردم ستمدیده کرد عراق مخصوصاً ایزدی های مظلوم بتوانند در این آزمایش بزرگ روسفید و سربلند بیرون بیایند
به امید روزی که یک وحدت سلطان پسندانه بر جامعه حکمفرما شود.
کردستان در طول تاریخ دارای فراز و نشیبهای زیادی بوده است، و در هر برههای از زمان به صورتی محل تاخت و تاز اجانب قرار گرفته است، و آنچه مستند در مورد تاریخ کردستان در دست است
مربوط مردم یارسان میباشد، در قرن دوم هجری بهلول ماهی اولین کرد یارسانی بود که در مقابل تفکر غیر یارسانی قرار گرفت و بعد از آن شاه خوشین، بابا سرهنگ، بابا جلیل و باباناوس این تفکر را گسترش دادند تا اینکه در قرن هفتم با ظهور سلطان سهاک مردم کرد پروانه وار به دور شمع وجودش جمع شدند و و داعشیان زمان « سپاه چیچک» به سرکردگی برادران ناتنی سلطان در مقابل این تفکر زیبا کاملاً کردی یارسانی قرار گرفتند.
در درگیری بین یاران سلطان سهاک و این قوم جاهل در غار مرنوی در نزدیکی دشت پوشین به وقوع پیوست، این تفکر انسانساز سلطان سهاک بود که با کمک دست پر توانای داودکوسوار و همت هفتادو دوپیر که سرحلقه خود را (کاکرشید« پیر رستم سو») از دست داد بودند بر جهل و نادانی پیروز شدند.
این تفکر انسانساز سلطانی با کارهای فرهنگی بدور از درگیری و جنگ در مدت کوتاهی تمام نژاد کرد (به گفته محققان غیر یارسانی) را در نوردید و حتی از مناطق دور دست مانند هند و پاکستان به پردیور آمدند. و به این تفکر والا پیوستند
ولی متأسفانه چند دهه از این دورهی طلائی نگذشته بود که دو تفکر کاملاً متضاد با هم «شاه اسماعیل صفوی در ایران و سلطانسلیمعثمانی در امپراطوریعثمانی»در اوایل قرن پانزدهم میلادی منطقه را مورد تاخت و تاز قرار دادند و هر فکر را که مخالف خود دیدند یا از بین بردند و یا اینکه به زور شمشیر با خود همفکر کردند.
باز متأسفانه تاریخ برای کردها در تکرار است در قرن بیست و یکم کردها بخصوص کردهای غیر مسلمان توسط داعشیها بدون هیچ گناهی و فقط به خاطر اینکه تفکرشان با آنها فرق دارد زنده بگور میشوند. مطمئن باشید که امروزه نیز اراده پاک کردها بر تفکر پلید داعشیها پیروز خواهد شد. در ضمن باید مسلمانان جهان با هر وسیله ای از این تفکر غیر انسانی تبری بجویند. و اعلام بکنند که این تفکر جدا از تفکر اسلامی است که تا حال متأسفانه واکنش زیاد جالب نبوده است.
جامعه مدنی یارسان در مورد این فاجعه جهانی واکنشهایی نشان داده و جای تقدیر است،
آیا وقت آن نرسیده است، رهبران دینی یارسان نیز مانند جوامع متمدن برخورد کنند؟ همانطوریکه پاپ از طرف تمام کلیساهای کاتولیک جهان برگزیده و نماینده آنها است، رهبران دینی نیز دور هم جم شوند، و بجای اینکه به منافع و شهرت خود فکر نمایند، منافع جامعه یارسان را مد نظر قرار دهند، و شورایی تشکیل دهند که بازتاب دهنده افکار عمومی تمام جامعه باشد.
بعضی ها متأسفانه درجلسات خصوصی با افتخار تمام آئین یارسان را زیر شاخهای از دیگر ادیان مینامند که باعث تأسف است زیرا پیروان این جامعه را دچار سر در گمی و تشدد افکارنموده. و خیلی از جوانها راههای دیگری انتخاب کرده اند.
بنده نیز به عنوان یکی از کمترین عضو این جامعه از این عزیزان تقاضای عاجزانه دارم تا دیر نشده است با یک فراخوان عمومی از بزرگان تمام خاندانها ( یازده خاندان) به یک جمعبندی قابل قبول برسند، و از تک روی تک محوری بپرهیزند تا این جامعه نیز بتواند در بازیهای منطقهای برای خود جایگاهی پیدا نماید.
باید توجه داشت که تشکلهای مدنی یارسان چه در ایران و چه در جهان خیلی بهتر از رهبران آئینی عمل نمودهاند و بنده بعنوان عضوی از این جامعه برای همه آنها توفیق روزافزون آرزومندم. و امیدوارم جامعه یارسان با پشتیبانی مادی و معنوی از مردم ستمدیده کرد عراق مخصوصاً ایزدی های مظلوم بتوانند در این آزمایش بزرگ روسفید و سربلند بیرون بیایند
به امید روزی که یک وحدت سلطان پسندانه بر جامعه حکمفرما شود.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen