اول آخر یار
با عرض ادب و احترام به تمام یارسانیان عزیز
مقالههای متنوعی در سایتهای مختلف در مورد مستقل بودن آئین یارسان نگاشتهشده است، و در چند روز اخیر نیز، بعد از گفتههای آن یارسانی محترم شدت بیشتری پیدا نموده است. باید بعرض عزیزان خواننده
برسانم که صحبت از استقلال آئین یاری به معنای این نیست که ما دین یا تفکری را نفی کنیم یا خدای ناکرده توهینی به دینی بنمائیم، زیرا بنابر آموزهای کلامی ما مردم یارسان برای تمام ادیان و تفکرهای انسانی احترام قائل بوده و حقوق شهروندی تمام انسانها را برابر میدانیم، و حتی حمایت از محیط زیست را وظیفه خود بحساب میآوریم.
یاران مر اوسا تیمور دلشاد بو
آزادی مخلوق دادرسی داد بو
اگر ما به تاریخ گذشته یارسان نگاه کنیم میبینیم در زمانهای مختلف مردمان پیرو این آئینکهن ، از یک طرف ناجوانمردانه مورد هجوم بدترین تهمتها و برچسبهای ناروا قرار میگرفتند، و از طرفی دیگر افراد خودی«ژاران» یا برای رسیدن به منافع بیشتر و یا ترس از وضعیت موجود از هر ترفندی برای به انزواع کشیدن و از بین بردن این آئین کهن دریغ نورزیدهاند تا بتوانند خود را مخلص و وفادار با اکثریت جامعه بویژه حکام نشان بدهند.
قرن 14 هجری شمسی(قرن بیستم ) نیز ما نمونههای زیادی از این چنین افراد در بین خود داشتهایم.
در سالهای اخیر بارها در مقالاتی که در روزنامهها به چاپ رسیده و یاکتابهای که از طرف افراد غیر یارسانی انتشار پیدا کرده ما را با بدترین توهینها غیر مسلمان، منحرف و مشرک میدانند و یا میدانستهاند، ولی جالب اینجاست، که کسانی که خودشان از این جامعه هستند و به هر بهانهای با انتشار نامههائی میخواهند خود را افراد شاخص این جامعه جلوه بدهند، سعی میکنند در نوشتن اعلامیه ها و اطلاعیهها از همدیگر سبقت بگیرند، در جلسات خصوصی با مسئولین، با کمال افتخار یارسانیان را مسلمان مینامند، و کسانیرا که پیگیر حقوق شهروندی این جامعه هستند از خود نمیدانند و هر گونه همکاری با آنها را تحریم مینمایند.
اخیراً نیز این سید محترم کرکوکی! که در چند سال اخیر متأسفانه میداندار تفرقه و تخریب دیگر خاندانهاست، پا را از دیگران فراتر گذاشته و به جای جلسات خصوصی در میدیاها ظاهر میشود و گفتههای به زبان میآورد که به اندازه سر سوزنی به آن اعتقاد ندارد برای نمونه ایشان گفتهاند که ما مسلمان هستیم، بنده از ایشان که یک مسلمان است میپرسم آیا میدانید که فاصله بین اسلام و کفر به اندازه به جا آوردن و یا نیاوردن نماز یومیه است، پس شما که نماز نمیخوانید پس کافر به اسلام هستیدء اما مردم یارسان اگر نماز نمیخوانند به خاطر این است که مسلمان نیستند و عبادات خود را به زبان آئینی خود انجام میدهند.
در چند سال گذشته همراه با چند نفر از دوستان سفری به کرکوک داشتیم ، شب در یک جمی که از طرف یاران تدارک دیده بودند شرکت نمودیم، در آنجا به ما گفتند که قرار است این سید محترم نیز در جم شرکت کند، بعد از ساعتی دیدیم یکی با قدی متوسط و عبای کرم رنگی که چند نفر نیز اورا اسکورت میکردند وارد جم شدند یکی عبای اورا بر میداشت یکی گردو خاک لباسهای اورا میتکاند و دیگری خبر میداد که جم نشین آگاه باشید که جناب آقا دارند تشریف میآورند، ما چند نفری که برای اولین بار او را میدیدیم (از قبل آوازه او را شنیده بودیم) این همه سرو صدا و غرور و دنگ و فنگ برایمان تعجب آور بود، فردی را دیدیم با چندین برابر وزنش غرور و خودخواهی، همانجا دوستان با هم این کلام سید خاموش را زمزمه نمودیم:
ار مَه شنوينه، ار مَه شنوينه
اگر ما به تاریخ گذشته یارسان نگاه کنیم میبینیم در زمانهای مختلف مردمان پیرو این آئینکهن ، از یک طرف ناجوانمردانه مورد هجوم بدترین تهمتها و برچسبهای ناروا قرار میگرفتند، و از طرفی دیگر افراد خودی«ژاران» یا برای رسیدن به منافع بیشتر و یا ترس از وضعیت موجود از هر ترفندی برای به انزواع کشیدن و از بین بردن این آئین کهن دریغ نورزیدهاند تا بتوانند خود را مخلص و وفادار با اکثریت جامعه بویژه حکام نشان بدهند.
قرن 14 هجری شمسی(قرن بیستم ) نیز ما نمونههای زیادی از این چنین افراد در بین خود داشتهایم.
در سالهای اخیر بارها در مقالاتی که در روزنامهها به چاپ رسیده و یاکتابهای که از طرف افراد غیر یارسانی انتشار پیدا کرده ما را با بدترین توهینها غیر مسلمان، منحرف و مشرک میدانند و یا میدانستهاند، ولی جالب اینجاست، که کسانی که خودشان از این جامعه هستند و به هر بهانهای با انتشار نامههائی میخواهند خود را افراد شاخص این جامعه جلوه بدهند، سعی میکنند در نوشتن اعلامیه ها و اطلاعیهها از همدیگر سبقت بگیرند، در جلسات خصوصی با مسئولین، با کمال افتخار یارسانیان را مسلمان مینامند، و کسانیرا که پیگیر حقوق شهروندی این جامعه هستند از خود نمیدانند و هر گونه همکاری با آنها را تحریم مینمایند.
اخیراً نیز این سید محترم کرکوکی! که در چند سال اخیر متأسفانه میداندار تفرقه و تخریب دیگر خاندانهاست، پا را از دیگران فراتر گذاشته و به جای جلسات خصوصی در میدیاها ظاهر میشود و گفتههای به زبان میآورد که به اندازه سر سوزنی به آن اعتقاد ندارد برای نمونه ایشان گفتهاند که ما مسلمان هستیم، بنده از ایشان که یک مسلمان است میپرسم آیا میدانید که فاصله بین اسلام و کفر به اندازه به جا آوردن و یا نیاوردن نماز یومیه است، پس شما که نماز نمیخوانید پس کافر به اسلام هستیدء اما مردم یارسان اگر نماز نمیخوانند به خاطر این است که مسلمان نیستند و عبادات خود را به زبان آئینی خود انجام میدهند.
در چند سال گذشته همراه با چند نفر از دوستان سفری به کرکوک داشتیم ، شب در یک جمی که از طرف یاران تدارک دیده بودند شرکت نمودیم، در آنجا به ما گفتند که قرار است این سید محترم نیز در جم شرکت کند، بعد از ساعتی دیدیم یکی با قدی متوسط و عبای کرم رنگی که چند نفر نیز اورا اسکورت میکردند وارد جم شدند یکی عبای اورا بر میداشت یکی گردو خاک لباسهای اورا میتکاند و دیگری خبر میداد که جم نشین آگاه باشید که جناب آقا دارند تشریف میآورند، ما چند نفری که برای اولین بار او را میدیدیم (از قبل آوازه او را شنیده بودیم) این همه سرو صدا و غرور و دنگ و فنگ برایمان تعجب آور بود، فردی را دیدیم با چندین برابر وزنش غرور و خودخواهی، همانجا دوستان با هم این کلام سید خاموش را زمزمه نمودیم:
ار مَه شنوينه، ار مَه شنوينه
موچياريت مكـــري ار مَه شنوينه
هــرگز منيـره دستت و سينه
هــرگز منيـره دستت و سينه
مواچه ويم خاصهنان آي گسهنينه
هوهوي سواران باطني موازوت چه آ زينه
سيدخاموش ميفرمايند: شما را نصيحت ميكنم اگر ميشنويد، هرگز دستت را با غرور و تكبر به سينه مگذار و بیان مکن كه من خوب هستم و دیگران بد ميباشند، زيرا ياهوي سواران حق شما را از روی اسب غرور و خودخواهي سرنگون خواهد نمود.»
در جم بحثهای ما با ایشان به درازا کشید از ایشان خواستیم که به تفرقه در بین خاندانها دامن نزند که متأسفانه همچنان بر اسب غرور و خودخواهی سوار بود ولی ما امیدوار بودیم که روزی ایشان از زین غرور و خودخواهی به زمین خواهد افتاد که آبروی از دست رفتهاش را هیچ موقع به او باز نخواهد گشت. و این همان روزی است که کلام بالا به آن اشاره نموده است.
ما مردم یارسان به دید مثبت به این قضایا نگاه میکنیم زیرا سلطان سهاک در هر زمانی برای مردم یارسان آزمونهائی برگزار مینماید، در زمان اخیر نیز تمام این رویدادها آزمونی بس بزرگ است اگرهر یارسانی بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید،میتواند به یارسانی بودن خود افتخار نماید.
هر چه موینی دست حق چنه
هوهوي سواران باطني موازوت چه آ زينه
سيدخاموش ميفرمايند: شما را نصيحت ميكنم اگر ميشنويد، هرگز دستت را با غرور و تكبر به سينه مگذار و بیان مکن كه من خوب هستم و دیگران بد ميباشند، زيرا ياهوي سواران حق شما را از روی اسب غرور و خودخواهي سرنگون خواهد نمود.»
در جم بحثهای ما با ایشان به درازا کشید از ایشان خواستیم که به تفرقه در بین خاندانها دامن نزند که متأسفانه همچنان بر اسب غرور و خودخواهی سوار بود ولی ما امیدوار بودیم که روزی ایشان از زین غرور و خودخواهی به زمین خواهد افتاد که آبروی از دست رفتهاش را هیچ موقع به او باز نخواهد گشت. و این همان روزی است که کلام بالا به آن اشاره نموده است.
ما مردم یارسان به دید مثبت به این قضایا نگاه میکنیم زیرا سلطان سهاک در هر زمانی برای مردم یارسان آزمونهائی برگزار مینماید، در زمان اخیر نیز تمام این رویدادها آزمونی بس بزرگ است اگرهر یارسانی بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید،میتواند به یارسانی بودن خود افتخار نماید.
هر چه موینی دست حق چنه
حق بین جه حق موینو کج بین چه بنه
مطمئناً در هر آزمونی کسانی هستند که نمره قبولی را کسب نمیکنند و از دور خارج خواهند شد.
افراد بالا نیز از زمره چنین کسانی هستند، که سالهای سال براسب مراد سوار بودند، حال به یُمن رسانههای ارتباط جمعی دیگر نمیتوانند با عوامفریبی و تفرقهاندازی بین ملت شریف یارسان همچنان به تاخت و تاز خود ادامه بدهند.
وظیفه ما مردم یارسان در این برهه زمان این است بدون هیچگونه تعصبی هر کسی و در هر جایگاهی که به خواستههای قانونی این جامعه پشت پا میزند و یا باعث تفرقه و تشدد در بین این جامعه میشود با کمال ادب آنها را افشا و از خود برانیم..
در پایان عرایضم دین جدید این آقایان را به خود و خانوادهشان و تمام طرفداران محترمشان تبریک عرض مینمایم و آرزوی توفیق برای بجا آوردن احکام دینشان از کتاب احکام«نان به نرخ روز» را دارم.
ما مردم یارسان نیز به یارسانی بودن خود افتخار میکنم و کلام پیر شرط و بزرگوار یارسان پیربنیامین را همیشه و در هر حال با خود زمزمه مینمائیم، و از هیچ کس و هیچ چیزی نمیهراسیم، نان خالی خویش را می خوریم و کتاب احکام «نان به نرخ روزخوردن» شما را هم تحریم میکنیم.
ار جهان تنگ بو ، ار جهان تنگ
مطمئناً در هر آزمونی کسانی هستند که نمره قبولی را کسب نمیکنند و از دور خارج خواهند شد.
افراد بالا نیز از زمره چنین کسانی هستند، که سالهای سال براسب مراد سوار بودند، حال به یُمن رسانههای ارتباط جمعی دیگر نمیتوانند با عوامفریبی و تفرقهاندازی بین ملت شریف یارسان همچنان به تاخت و تاز خود ادامه بدهند.
وظیفه ما مردم یارسان در این برهه زمان این است بدون هیچگونه تعصبی هر کسی و در هر جایگاهی که به خواستههای قانونی این جامعه پشت پا میزند و یا باعث تفرقه و تشدد در بین این جامعه میشود با کمال ادب آنها را افشا و از خود برانیم..
در پایان عرایضم دین جدید این آقایان را به خود و خانوادهشان و تمام طرفداران محترمشان تبریک عرض مینمایم و آرزوی توفیق برای بجا آوردن احکام دینشان از کتاب احکام«نان به نرخ روز» را دارم.
ما مردم یارسان نیز به یارسانی بودن خود افتخار میکنم و کلام پیر شرط و بزرگوار یارسان پیربنیامین را همیشه و در هر حال با خود زمزمه مینمائیم، و از هیچ کس و هیچ چیزی نمیهراسیم، نان خالی خویش را می خوریم و کتاب احکام «نان به نرخ روزخوردن» شما را هم تحریم میکنیم.
ار جهان تنگ بو ، ار جهان تنگ
بو سرانسر جهان پنهمان تنگ بو
پرچیــن دوران پــردار و سنگ بو
پرچیــن دوران پــردار و سنگ بو
نیزه و تورزین غرشت جنـگ بو
ژاران و خاران تیخشان و چنگ بو
ژاران و خاران تیخشان و چنگ بو
آو سیروانمان و سیـاه رنگ بو
کــوان و روان بار چیو فـرنگ بو
کــوان و روان بار چیو فـرنگ بو
زر و یاقوت بو بور و نهنــگ بو
چوار حلقه دورمان شیر و پلنگ بو
چوار حلقه دورمان شیر و پلنگ بو
اژدهاوماران حلقهشان تنگ بو
ایمی امــــــر تـو ماورمی و جــا
ایمی امــــــر تـو ماورمی و جــا
ترسمــان نین پی روژ داوا
دایـــم مـــواچی سلطانمان خــوا
دایـــم مـــواچی سلطانمان خــوا
کرمـــدارنی پی روژ و شــــوا
یارانی جـوز شان دان چه پردیورا
یارانی جـوز شان دان چه پردیورا
آشان دی نین و صایو ســــرا
سرشان سپاریان روحشان هن وریا
سرشان سپاریان روحشان هن وریا
مزانان سلطان جای حج و کاوا
هــــرچه میلت بو صــلاتن صـلا
هــــرچه میلت بو صــلاتن صـلا
ار زر واران کی یا باری بلا
پی یاران تو تیــــخ دران جـــلا
پی یاران تو تیــــخ دران جـــلا
تیخ یار نمـــورو نمـــوو فنا
امیدوارنی صـــــایو هفت سمـــا
امیدوارنی صـــــایو هفت سمـــا
یاران خاصـــت نوزی و دمــا
ار چه کــوه بونان یا چــه ور قلا
ار چه کــوه بونان یا چــه ور قلا
فـــرقشان نین سلطان اعـــلا
میفرمایند: اگر سراسر جهان به ما یاران تنگ شود، اگر حصاری از موانع و مشکلات ما را احاطه کرده باشد، دشمنان با نیزه و تبرزین با ما جنگ نمایند، ژاران « افراد یارسانی نان به نرخ روز خور» و دشمنان بر علیه ما دست به اقدام بزنند و حقیقت را وارونه جلوه دهند همانطوریکه آب شفاف سیروان را سیاهرنگ توصیف کنند.، کوه و دشت«خشکیها» مانند فرنگ به دریا تبدیل شود و همه جا را آب بپوشاند، و زر و یاقوت و یا ببر و نهنگ باشد«زیباییها را ترسناک جلوه دهند»، دورتا دور ما از شیر و پلنگ«درندگان» پر شود و اژدها و ماران «کنایه از دشمن»حلقه خود را تنگتر کنند، هرچه امر شماست ما آنرا به جا میآوریم و برای روبرو شدن با آنها هیچ باکی نداریم، دائماً میگوئیم سلطان خدای ماست و بخشندهای استکه همه زمان لطف او شامل حال ما میشود، یارانیکه طبق قانون پردیور جوز دادهاند دیگر صاحب سر و مال نیستند، آنها سرسپرده شدهاند و روحشان آگاه و دانا است و میدانند که سلطان کعبه آمال و آرزوهاست، ای سلطان اعلاء هر چه میل شماست برای ما حجت است اگر ما را زر باران کنید و یا ما را دچار بلایا نمائید، اگربرای یاران تو تیغ تیز کنند تیغ یاران شما را نخواهد برید و از بین نمیروند زیرا همیشه روحشان زنده و آگاه است و از این راه دست بر نمیدارند، ایکسی کهگرداننده سماوات هستی امیدواریم یاران مخلصت را از خودت دور نکنی، در هر موقعیتی چه در کوه باشیم و یا در کاخ همیشه به شکرگزاری درگاهت مشغول خواهیم بود.
توفیق همه یارسانیهای مخلص را از سلطان آرزومندم... میرهبیگی
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen