Montag, 18. August 2014

قطعه شعری له وصف روستای قورچی واشی له اشعار شاعر عزیز ولاتمان کا ویسخان قاسمی گهواره گوران






ورا ویاری

سیر کردم راهان وراویاری

وناز مگیلام ودیده نمین

پی صفاو سیران فردوس برین

فردوس یکیکه له روی سرزمین

کویه دالهو جای صاحب نگین

طی کردم راهان دیشت بیوه نیژ

دیکیه وآوایی اوخاکزرخیز

تارام کفت اوبان یه کلاوانی

کلاوه کاول جور بیاوانی

پخش بی پشیوپراکنده بی

بلام نیشانه نظمش منده بی

پرسام کلاوه زیبای زرنیشان

اوسا آوادان ایسه پریشان

چنیای چن ساله دنیات ویردن

کام ظالم توش ویرانه کردن

اسکندر .چنگیزیا تیمورلنگ

تاتاریام مغول دل خارای چوین سنگ

جواودا کلاوه وشینوزاری

جورده داران دردش بی کاری

وات ای راویار مجرویم چول گرد

نه دل بر بکیش هناسان سرد

قورچی واچی بیم جای صفاوسیران

جاگه زندگی و میلکان خیلان

نه ایوار تاصونه صوتا ایوار

جاری بی حیات نی حوش وحصار

روژان شوخی شنگ شیرین عذاران

شوان گرپه دل نازکنازاران

باره بار پس نوای نظم حی

زنگانی جاری دوران مویا طی

وخوشی وشادی بی خم بی خیال

سیر کوه وکژ بی خوصه وملال

مردان نیکنام بی ریا و پاکباز

گوش مدان ودنگ نغمه سوز ساز

پاکدین وپاک تاوودعا ویاز

بی خور نه مکر چرخ چپی واز

مکار منکر چپ بازی گردون

ویطوره بختم کردش واژگون

روژی نه روژان یک چنگیز طوری

ضحاک ظالم پر زور وجوری

بی گناو خطا بی جرم وتخصیر

وبی انصافی یانه م کرد خاپیور

لشکری آورد نه هواو زمین

ناشت نه ملکم دا زاری وشور وشین

بالگرد نه هوا توپ وخمپاره

پیره دروینم کردش صدپاره

نارنجک دسی و توپ صد شش

خاپورکرد قلای حصاران وحوش

زاری وشورشین وستش نه باخچه م

پرپرکرد گلان هیمای نشکفته م

چن نوجوانان تازه رسیده

کیوانوی کم پای سرد وگرم دیده

چن کودک پاک شیر خام ورده

غلطان خوین کرد نی سرای سرده

خیلان ناشت نه بهر زایله وزاری

واویلای بی شو زامان کاری

ملکم خاپویرکرد بیم وویرانه

جای مار وجای مور بایه قوش لانه

داد بکم وکی شین بکم تاچن

تاکی بوینم پن وبان پن

آخر هی ظالم چیش بی گنای من

وقساوت قلب رمنای یانه من

خیلم سپای کفر مر یزید من بیم؟

حقیقت کردار ظالم کیش نیم من

میلکانم نابود خیلم در ودر

کردی خراوه ملکم سرانسر

ایسه من بیمه کلاوه کاول

بیمه وداول دیار منزلگای چول

بلی هام فردان داخ دوید نه دل

قورچی واچی بی ای سراو منزل

خیلان آواره ولات دویر کفتن

بی هاناو همی در ودر کفتن

نمند آوایی فنا بی خوین بار

قورچی واچی بیم جای ایل وتبار

چن پاییل خاص چن چن ژنان پاک

بی جرم بی تاوان غلطان بین وخاک

ایسه وسیخان ودله پر درد

پی قورچی واچی کیشی آه سرد

تقدیم و کاکی علی بزرگوار وتمام مردم عزیز قورچی واچی وخیلل عزیزی که ماوا ومسکنیان سراو باوه مقصویر و دیشت بیوه نیژ ودالهوه. وداووسپارمت کاکی گیان

نمای  له  دشت  بیونیژ















قبر کاکی باوه  گه وره 








با تشکر از  زحمات  جناب  دکتر کیخسرو بابایی  و کا  فرامرز بابایی
وینه   کاکی  شهریار 

سراو باوه مه قسوی 






کاک اقا مه حمه د چراقی




کرن- بی وه نیژ- سراو باوه مه قسوی- کانی قول قوله!







قورچی واشی 
باوه مه قسوی 
دالاهو قورچی واشی  راه ی سو یر 



پشت سراو  قورجی باشی زمستان 92














جناب دکتر کیخسرو بابائی و خانم بابایی  
روبروی  سراو باوه مه قسوی 

سراو قورچی واشی 














قورچی باشی وکانی عزیز سرپل 











Sonntag, 17. August 2014

قعطه شعری له جناب دکتر آسی بهروز رضایی .وناو برا له زوان خوشیک له اسارت جماعت سفاک داعش تقدیم وتمام جوانیل شهیدله کوردستان عراق وسوریه.

قعطه وناو برا له زوان خوشیک له اسارت جماعت سفاک داعش تقدیم وتمام جوانیل شهیدله کوردستان عراق وسوریه.
مونس دلکه ی برایانم برا
دومای توچویل گریانم برا
گونای وینه سیف نورست برا
غرقن له وخون پیکرت برا
غنچه گل نرگس باخانم برا
داغت هاوه بان داخانم برا
زنجیراسارت نان له دس وپام برا
خویشکه بی کسکت بردنه کنیزی برا
کمرم شکیا له دوریت برا
نمندن تاوش صبوریم برا
قامتم خم دا چون کمان برا
خویشک وبی کس چی وه اسارت برا
نیلنم تا روبکم هربیم وه سرا
ارای سوروه چمری بی براگم برا
----------------------------برا من مزانم مردن رحقن هرمبومردن
----------------------------برا ظلم ناکسان کبابم کردن
27-5-93سیدبهروزرضای



تظاهرات و مانیفست استیون علیه واپس گرایان باصطلاح دولت اسلامی داعش

تظاهرات و مانیفست استیون علیه واپس گرایان باصطلاح دولت اسلامی داعش
احزاب و سازمانهای اجتماعی کٌردی و سوئدی از جمله وزیر دمکراتی سوئد امروز 17.08.2014 در برابر پارلمان سوئد برای پشتیبانی از حکومت و مردم اقلیم کردستان و مخصوصاٌ حمایت از اقلیتهای آیینی چون ایزدی ها، یارسانیان(کاکایی) و مسیحیان گرفتار در چنگال داعشی ها دست به تظاهرات زدند و علیه جنایات به استلاح حکومت اسلامی داعش سخنرانی کردند.
انجمنهای و سازمانهای یارسانی در این مانیفستاسیون بطور چشمگیر حضور و فعالیت داشتند.
نماینده یارسانی ها در پیام خود ضمن ادای احترام به‌ شهدای اخیر جنگ با تروریستان داعش و همچنین ابراز همدردی با کردهای ایزدی، از همکاری و ارتباط نیروهای پیشمرگه‌ و گریلا و همه‌ی نیروهای سیاسی تقدیر به‌ عمل آمد. نماینده یارسان با خواندن اشعار احساس برانگیز و مرتبط خود تضاهرکنندگان و حاضرین را تحت تاثیر قرارداد:



دویشه و له خوه مه ملیک مه شاخان
 ده نگ دالیکی بی روله مه لاوان
ئه وه ده نگه گریان منالیک بی که س بی 
یا شیوه ن دالیکیک بی فه ریا ره س بی
ده نگ زایله رورو سارا و ده شت و ده ر
 کورد کوشیانه دونیا با خه ور
له شار شنگال ، جنگ دین بویه
که ژ و ده ر و ده شت پر له خوین بویه
سارا بویه سه خوین، کویه کان پر له له ش
 مه لان مه کیشو له ش و کشاکه ش
سه ر کوما کوما، سینه بوین چاک
 له خوین کوردان، رنگین بوین خاک
طفلان وه بی که س، ویل و سه رگه ردان
 بی نان و بی ئاو وه چاویل گریان
دایه مه پرسو باوکت هانه کو؟
 دویه که کوشیاسن وه رجه نیمه رو
وه خنجه ر داعش سینه چاک کریا 
خویشکه بویجکه که م وه دیل بریا
وه ناو کافر خوین مان که ن هلال
 قتل ئام کریایم گشت مال و منال
ایوه هاینه کو حکومه ته یل جهان
 داعش وه ناو اسلام شنگال کرد ویران
یا سلطان ئامان مال له هه ورامان
 بره س وه فریای کورد و کوردستان
















عکس یارسانیهای سوئد

با تشکر از صحفه ی فدراسیون یارسان 
Fedrasion Yarsan

به قلم آسید حشمت میره بیگی (اژنگ)به امید روزی که یک وحدت سلطان پسندانه بر جامعه حکمفرما شود.

اول آخر یار
کردستان در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌های زیادی بوده است، و در هر برهه‌ای از زمان به صورتی محل تاخت و تاز اجانب قرار گرفته است، و آنچه مستند در مورد تاریخ کردستان در دست است




مربوط مردم یارسان می‌باشد، در قرن دوم هجری بهلول ماهی اولین کرد یارسانی بود که در مقابل تفکر غیر یارسانی قرار گرفت و بعد از آن شاه خوشین، بابا سرهنگ، بابا جلیل و باباناوس این تفکر را گسترش دادند تا اینکه در قرن هفتم با ظهور سلطان سهاک مردم کرد پروانه وار به دور شمع وجودش جمع شدند و و داعشیان زمان « سپاه چیچک» به سرکردگی برادران ناتنی سلطان در مقابل این تفکر زیبا کاملاً کردی یارسانی قرار گرفتند.
در درگیری بین یاران سلطان سهاک و این قوم جاهل در غار مرنوی در نزدیکی دشت پوشین به وقوع پیوست، این تفکر انسان‌ساز سلطان سهاک بود که با کمک دست پر توانای داودکوسوار و همت هفتادو دوپیر که سرحلقه خود را (کاک‌رشید« پیر رستم سو») از دست داد بودند بر جهل و نادانی پیروز شدند.
این تفکر انسان‌ساز سلطانی با کارهای فرهنگی بدور از درگیری و جنگ در مدت کوتاهی تمام نژاد کرد (به گفته محققان غیر یارسانی) را در نوردید و حتی از مناطق دور دست مانند هند و پاکستان به پردیور آمدند. و به این تفکر والا پیوستند
ولی متأسفانه چند دهه از این دوره‌ی طلائی نگذشته بود که دو تفکر کاملاً متضاد با هم «شاه اسماعیل صفوی در ایران و سلطان‌سلیم‌عثمانی در امپراطوری‌عثمانی»در اوایل قرن پانزدهم میلادی منطقه را مورد تاخت و تاز قرار دادند و هر فکر را که مخالف خود دیدند یا از بین بردند و یا اینکه به زور شمشیر با خود همفکر ‌کردند.
باز متأسفانه تاریخ برای کردها در تکرار است در قرن بیست و یکم کردها بخصوص کردهای غیر مسلمان توسط داعشی‌ها بدون هیچ گناهی و فقط به خاطر اینکه تفکرشان با آنها فرق دارد زنده بگور میشوند. مطمئن باشید که امروزه نیز اراده پاک کردها بر تفکر پلید داعشی‌ها پیروز خواهد شد. در ضمن باید مسلمانان جهان با هر وسیله ای از این تفکر غیر انسانی تبری بجویند. و اعلام بکنند که این تفکر جدا از تفکر اسلامی است که تا حال متأسفانه واکنش زیاد جالب نبوده است.
جامعه مدنی یارسان در مورد این فاجعه جهانی واکنشهایی نشان داده و جای تقدیر است،
آیا وقت آن نرسیده است، رهبران دینی یارسان نیز مانند جوامع متمدن برخورد کنند؟ همانطوریکه پاپ از طرف تمام کلیساهای کاتولیک جهان برگزیده و نماینده آنها است، رهبران دینی نیز دور هم جم شوند، و بجای اینکه به منافع و شهرت خود فکر نمایند، منافع جامعه یارسان را مد نظر قرار دهند، و شورایی تشکیل دهند که بازتاب دهنده افکار عمومی تمام جامعه باشد.
بعضی ها متأسفانه درجلسات خصوصی با افتخار تمام آئین یارسان را زیر شاخه‌ای از دیگر ادیان می‌نامند که باعث تأسف است زیرا پیروان این جامعه را دچار سر در گمی و تشدد افکارنموده. و خیلی از جوانها راههای دیگری انتخاب کرده اند.
بنده نیز به عنوان یکی از کمترین عضو این جامعه از این عزیزان تقاضای عاجزانه دارم تا دیر نشده است با یک فراخوان عمومی از بزرگان تمام خاندانها ( یازده خاندان) به یک جمعبندی قابل قبول برسند، و از تک روی تک محوری بپرهیزند تا این جامعه نیز بتواند در بازیهای منطقه‌ای برای خود جایگاهی پیدا نماید.
باید توجه داشت که تشکل‌های مدنی یارسان چه در ایران و چه در جهان خیلی بهتر از رهبران آئینی عمل نموده‌اند و بنده بعنوان عضوی از این جامعه برای همه آنها توفیق روزافزون آرزومندم. و امیدوارم جامعه یارسان با پشتیبانی مادی و معنوی از مردم ستمدیده کرد عراق مخصوصاً ایزدی های مظلوم بتوانند در این آزمایش بزرگ روسفید و سربلند بیرون بیایند
به امید روزی که یک وحدت سلطان پسندانه بر جامعه حکمفرما شود.

کردهای کاکه‌ای نیروی دفاع مردمی تشکیل دادند


کردهای کاکه‌ای نیروی دفاع مردمی تشکیل دادند
فرات 17.08.2014 12:07:37
بدنبال کشتارهای جمعی صورت گرفته علیه کردهای ایزدی در شنگال ، کردهای کاکه ای مناطق کرکوک نیز یگان های دفاعی تشکیل دادند . کاکه ای ها می گویند به هر قیمتی که شده جامعه خود و کردستان را سربلند نگه می دارند .

کاکه ای های جنوب کردستان که در شرق کردستان از آنها به عنوان یارسان یاد می شود و پیرو آئین یاری هستند به فلسفه " تناسخ روح " ایمان دارند و هر ساله در جشن موسوم به خاونکار سه روز روزه می گیرند .

کاکه ای ها در مناطق داقوق ، خانقین ، سفیی در نزدیکی هولیر و هاوار در نزدیکی حلبچه زندگی می کنند . یارسانیان شرق کردستان نیز بیشتر در مناطق " کرن ، غرب کرماشان ، صحنه ، کنگاور ، دینور ، قزوین ، همدان و اسدآباد ، لکستان ، مازندران ، تبریز ، تکاب ، هشتگرد کرج و حومه تهران بسر می برند .

کتاب مقدس کاکه ای و یارسان " دیوان بزرگ یا سرنجنامه " است و اساسا آئین یاری از سده هفتم به رهبری سلطان صحاک برزنجی و شش تن از همراهانش در " پردیور " از توابع هورامان بنیان گذاری شد .

اکنون مدتیست پس از حمله داعش به مناطق ایزدیان ، کردهای کاکه ای نیز هدف حمله این گروه تروریستی قرار دارند .

نیروهای داعش در اطراف داقوق و کرکوک حضور دارند و گفته می شود برخی از قبایل عرب این مناطق با داعش همراهی می کنند.

کاکه ای ها برای دفاع از خودشان اقدام به تشکیل نیروهای مردمی کرده اند .

محمد عزیزی که یکی از شخصیت های کاکه ای در داقوق است در گفتگویی ضمن قدردانی از نیروهای گریلایی و پیشمرگ می گوید تا جان در تن دارند از مناطقشان دفاع خواهند کرد .

این زن کاکه ای نیز می گوید خیلی خوشحالیم که گریلاها آمدند و از داقوق محافظت می کنند.

این جوان دادوقی هم می گوید ما در کنار نیروهای پیشمرگ و گریلا با حملات مقابله می کنیم .