Montag, 16. Juni 2014

یونسی (دستیار ویژه ی رئیس جمهور در امور اقلیتهای قومی و مذهبی) دیدار کردند.

اول و آخر یار







در تاریخ 1393/3/25 رأس ساعت 9 صبح، جمع خاصی از سادات محترم به همراه گروه دیگری از مردمِ یارسان که باز به وسیله ی همان ساداتِ محترم انتخاب شده بودند، با آقای یونسی (دستیار ویژه ی رئیس جمهور در امور اقلیتهای قومی و مذهبی) دیدار کردند. لیکن در این جلسه ـ با اقدامی از قبل برنامه ریزی شده ـ نه تنها دعوتی از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان نشد؛ بلکه لیستی را از کسانی که در این تاریخ حق ورود به استانداری نداشتند، در اختیار نگهبانیِ حراست قرار داده بودند تا از ورود اعضای مجمع به هر شکلی جلوگیری شود. چنانکه از ورود آقای خیرالله حقجویان به استانداری ممانعت کرده بودند.(گزارشِ چند و چون این جلسه و دستاوردهای احتمالی آن را به شرکت کنندگان عزیز و برنامه ریزان آن دیدار وا می گذاریم.)
البته، چند روز پیش از مراسم اولین سالگرد شهید نیکمرد طاهری، جناب آقای شاه آبادی (مدیر کل سیاسی استانداری کرمانشاه) با دعوت از اعضای مجمع، جلسه ای را در تاریخ 21/3/93 جهت رایزنی با آنها برای حضورشان در دیدار با آقای یونسی برگزار و از ایشان درخواست کرد که مراسم سالگرد صرفاً به صورت فاتحه خوانی و بدون سخنرانی انجام بگیرد. لیکن، مجمع این توصیه را عملاً نپذیرفت و اهداف و آرمانهای شهدای یاری را بر مصالح و منافع زودگذر ترجیح داد و با شرکت فعال در مراسم سالگرد، ضمن ارائه ی گزارشِ واقعیِ اقداماتِ انجام شده در یکسال گذشته، دستاوردهای مربوطه را چشمگیر ندانست و از خلف وعده ی مسئولان انتقاد نمود. همچنین در پایبندی فعالان مدنی به آرمانهای والای شهیدانمان سخنرانیهای متعددی ایراد شد.
ناگفته نماند که در همان جلسه ی 1393/3/21 مدیر کل سیاسی استانداری اظهار داشت: « ما تعدادی از سادات و بزرگان خاندانهای یارسان را دعوت کرده و انتخاب مدعوینِ ملاقات با آقای یونسی را به ایشان سپرده ایم و خودمان در گزینش دعوت شدگان نقشی نداریم.» خوشبختانه، اعضای شرکت کننده ی مجمع در جلسه ی مذکور، با تیزبینی دریافتند که طراحانِ پشت پرده متوسل به سیاستِ تفرقه اندازی شده، می خواهند از یک سو، مجمع را از حضور فعال در جلسه حذف کنند و از سوی دیگر، واکنش فعالان مدنی را در مقابل سادات عزیز برانگیزند و آنها را در مقابل همدیگر قرار داده، از آب گل آلود ماهی بگیرند. لذا در همان جلسه، نیات مذکور برملا گردید و به مدیرکل استانداری در مورد عواقب زیانبار این سیاست هشدار داده شد.
متأسفانه، گفتگوهای فعالان مجمع با یارانِ گزینش کننده نیز به نتیجه ای نرسید و مجمع به منظور حفظ اتحاد و خنثی کردن سیاستهای تفرقه افکنانه و نیز احترام به سادات محترم، تصمیم گرفت که دست به هیچ اقدامی نزند و پیگیری اجرائی شدنِ توافقات و رساندن فریاد مظلومیت یارسان را به مدیران کلان نظام، به زمان دیگری موکول می کند.
ما ضمن گله مندی از یارانی که مدیریت اجرای این امر را برعهده داشتند، از هرگونه تلاش صادقانه شان برای عملی شدن وعده های مسئولین در رابطه با حقوق مردم یارسان، حمایت می کنیم و با قدردانی از هر کسی که گام مثبتی در این راه برمی دارد؛ آماده ی همکاریِ صادقانه و مستقلانه با کلیه ی کوشندگان راه حق و عدالت هستیم.
با توجه به این که مطالبات یارسان در طول یک سال گذشته کراراً مطرح و فرموله شده و به اطلاع مسئولین رسیده و توافقاتی نیز در این زمینه با قوای مقننه و مجریه صورت گرفته است، از مقامات مسئول می خواهیم که به وعده های خود عمل کنند و بیش از این حقوق ما را به دست فراموشی نسپارند.
روشن است که مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان ـ در جایگاه بخشی از مردم یارسان ـ خویش را مکلف می داند که در پاسخ به ندای وجدان و در راستای اجرای حق و عدالت، تمام توان خود را به کار گیرد و در این راه، همه ی ظرفیتهای قانون اساسی و عرف بشریت را برای احقاق حق به کمک گیرد و همگان را به اتحاد عمل در این حرکتِ عادلانه و مسالمت جویانه دعوت نماید.
اتحاد ما ضامن پیروزی و دستیابی ما به حقوق مشروع و قانونیمان است. پیروز باشید.
مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان ـ بیست و پنجم خرداد 1393.

Keine Kommentare: