مقاله خوانده شده توسط کاکی فرزاد الماسی در مراسم سالیاد ققنوس نیکمرد
دریغ و هیهات یکسال گذشت اما هنوز شب سیاه و ظلمانی بی عدالتی به سحر نگراییده هنوز داغ شلاق شب بر تن ما التیام نیافته آری یکسال از نیکمرد گذشت و عن قریب از مرگ حسن محمد و حکمت نیز یکسال بگذرد اما هنوز ازشناخت خود بازمانده ایم هنوز نمی دانیم آیا وضعیت یارسان بنا به گفته برخی بزرگان بسیار خوب و بدون مشکل است و به دعاویمان رسیدگی شده یا بنابر حقیقت امر هنوز گروهی به خود اجازه نمی دهند در تریبونهای رسمی و جراید نامی از یارسان ببرند چه برسد به اینکه ازیارسان به خاطر توهین ها و فشارها عذر خواهی نمایند گو اینکه یارسان با چند میلیون جمعیت وجود خارجی ندارند.
روی سخن من با وجدان بیدار انسانیت است نه تنها با حکومت هستند سنگهای بزرگی که باکمال تاسف چه از داخل وچه از خارج یارسان بر مسیر حرکت مدنی یارسان انداخته می شوند غافل از آنکه تاریخ خود بر همه چیز گواهی خواهد داد شرم باد بر آنانکه خود را پشت عنوانهای پوشالی قایم کرده اند و مردم ساده دل و بی ریا را قربانی منافع خود نموده اند.
اگر خواستن حقوق شهروندی جرم است پس ما مجرم هستیم .
ای کسانیکه بیانیه صادر می کنید و می خواهید فعالیت سیاسی نداشته باشیم برای ما بیان کنید که کدام کار سیاسی کرده ایم ما تنها حقوق خود را فریاد زده ایم ما تنها به دفاع از خون جوانان بی گناه و فدایی خود بر خاسته ایم اگر این گناه است راه صواب را به ما نشان دهید و خود پیش قدم شوید تا همه ما بدنبال شما به قول سید بزرگواری سینه خیز بیاییم اما به شرط آنکه اعمال شما فرمالیته و از سر خود باز کردن نباشد.
بنده کوچک یارسان در حدی نیستم که توصیه ای بنمایم ولی مسائلی به ذهنم رسیده که احساس می کنم بر من واجب است آنها را بیان کنم :
1-ابتدا گله دارم از جامعه مسلمان پیرو مولا علی آقایان مگر نه اینکه مولا پس از باز شدن گردن بند از گردن زنی یهودی که تحت حکومت علی بود عنوان نمود به خدا قسم اگر فرد مسلمانی از غم این ستم سکته کند کاری نکرده .
نماد هویت و آیینی مردی مولا دوست در داخل حصار حکومت اسلامی از او گرفته می شود که بسیار با ارزش تر از گردن بند زن یهودی است چون آن را میتوان با پول جبران کرد ولی این را نه و نیز بر اثر فشارهای مقامی ما فوق جوانی یارسانی تنها چاره را در خودکشی می بیند پس کجایید مسلمانانی که پیرو مولا علی هستید و ساکتید دریغ از ابراز همدردی یک مقام دینی چه برسد به دق کردن.
2-یارسانیان عزیز پیران بزرگوار ما قابل احترام اما ما هرکدام در برابر سلطان و جوزی که شکسته ایم وظیفه ای داریم و کلام می فرماید:
دس و دله ویت بکه و شره هر کاری بده آنه مکره
3- مجمع مشورتی فعالان مدنی با نهایت شهامت و شجاعت جمعی از جوانان ساکن استان کرمانشاه و سایر استانهای یارسان نشین البته با اکثریت استان کرمانشاه در پی اهمال و سستی سایر مراجع تشکیل شد و از چند جهت قابل تحسین بود :
اول- در آن فضایی که عده ای حتی از مطرح کردن این حوادث نزد خود نیز هراس داشتند اقدام شجاعانه ای بود.
دوم-حرکت بطور کامل خود جوش بود و تحت تاثیر هیچ یک از مراکز قدرت نبود و از این جهت مجمع بجز یاران خود را وامدار هیچ فرد و گروهی نمی داند.
سوم-اقدامات مجمع بنا بر گواهی دوست و دشمن در طول حیات مجمع ادعای قیمومیت بر یارسان را نداشته و ندارد و تنها خود را فدایی و خادم یارسان به حساب آورده و از هر حرکت دیگری که در راستای احقاق حقوق یارسان باشد نه تنها دفاع نموده بلکه در حد توان به یاری نیز شتافته.
حال با توجه به نکات بالا گروهی چرا به مخالفت تمام قد با مجمع برخاسته اند ریشه در مسائلی دارد که جا دارد گوشه هایی از آن را عنوان نمایم :
عدم وابستگی مجمع به داخل و خارج عاملی است که برخی را که خود وام دارند به تکاپو بیاندازد و نیز برخی چون نتایج کارهای مجمع را می بینند به دلیل ناتوانی خود مخالفت خود را ابراز می دارند.
4- شهادت این بزرگوارن تلنگوری است به برخی ها که بدانند به هر بهانه ای دین سلطان را شقه شقه نکنندو بذر اختلاف را نپاشند عزیزان من هر فردی که خود را پیرو دین یارسان بداند و سر سپرده شده باشد با هر عقیده و ارکانی جز یارسان است و خاندان برتر و خاندان پایین تر نداریم و تمامی خاندانها در واقع جوی های منشعب از سراب ابدی پردیور می باشند.
5-یاران گرامی ما به عنوان اقلیت در نظام اسلامی نه قادر به تغییر نظام سیاسی هستیم و نه قصد چنین کاری را داریم بلکه تنها باید با شجاعت تمام تمام نارساییها را به گوش مسئولان برسانیم و این کار نه تنها جرم نیست بلکه محبت است چون دوست آن است که بگریاند نه آنکه بخنداند.
6-به عنوان مردمی که صدها شهید خفته در قبرستانهای ایران برای دفاع از وطن و هزاران آواره و جنگزده و اسیر جانباز داریم نه تنها حق ما این نیست به جرم عقایدمان مورد باز خواست قرار بگیریم بلکه حق ما این است که دوش به دوش سایر هم میهنان در عالیترین مراکز قدرت ایران نقش داشته باشیم البته با هویت اصلی نه با هویت جعلی و نیز حق داریم که باشیم حتی در رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها.
7- پایمردی کنید سحر نزدیک است
به این دلیل که جامعه یارسان جامعه ای پاک است و انگ وطن فروشی به او نمی چسپد و نیز زیاده خواه نمی باشد به طور قطع اگر این حرکت از داخل خود یارسان خنثی نشود, می تواند به حقوق اولیه شهروندی منجر شود و آنگاه ثابت خواهد شد فرزندان شما در پی جاه و جلال و جبروت نبوده و نیستند و تنها به عشق سلطان حقیقت و به حکم وظیفه قدم در این راه پر سنگلاخ گذاشته اند.
دریغ و هیهات یکسال گذشت اما هنوز شب سیاه و ظلمانی بی عدالتی به سحر نگراییده هنوز داغ شلاق شب بر تن ما التیام نیافته آری یکسال از نیکمرد گذشت و عن قریب از مرگ حسن محمد و حکمت نیز یکسال بگذرد اما هنوز ازشناخت خود بازمانده ایم هنوز نمی دانیم آیا وضعیت یارسان بنا به گفته برخی بزرگان بسیار خوب و بدون مشکل است و به دعاویمان رسیدگی شده یا بنابر حقیقت امر هنوز گروهی به خود اجازه نمی دهند در تریبونهای رسمی و جراید نامی از یارسان ببرند چه برسد به اینکه ازیارسان به خاطر توهین ها و فشارها عذر خواهی نمایند گو اینکه یارسان با چند میلیون جمعیت وجود خارجی ندارند.
روی سخن من با وجدان بیدار انسانیت است نه تنها با حکومت هستند سنگهای بزرگی که باکمال تاسف چه از داخل وچه از خارج یارسان بر مسیر حرکت مدنی یارسان انداخته می شوند غافل از آنکه تاریخ خود بر همه چیز گواهی خواهد داد شرم باد بر آنانکه خود را پشت عنوانهای پوشالی قایم کرده اند و مردم ساده دل و بی ریا را قربانی منافع خود نموده اند.
اگر خواستن حقوق شهروندی جرم است پس ما مجرم هستیم .
ای کسانیکه بیانیه صادر می کنید و می خواهید فعالیت سیاسی نداشته باشیم برای ما بیان کنید که کدام کار سیاسی کرده ایم ما تنها حقوق خود را فریاد زده ایم ما تنها به دفاع از خون جوانان بی گناه و فدایی خود بر خاسته ایم اگر این گناه است راه صواب را به ما نشان دهید و خود پیش قدم شوید تا همه ما بدنبال شما به قول سید بزرگواری سینه خیز بیاییم اما به شرط آنکه اعمال شما فرمالیته و از سر خود باز کردن نباشد.
بنده کوچک یارسان در حدی نیستم که توصیه ای بنمایم ولی مسائلی به ذهنم رسیده که احساس می کنم بر من واجب است آنها را بیان کنم :
1-ابتدا گله دارم از جامعه مسلمان پیرو مولا علی آقایان مگر نه اینکه مولا پس از باز شدن گردن بند از گردن زنی یهودی که تحت حکومت علی بود عنوان نمود به خدا قسم اگر فرد مسلمانی از غم این ستم سکته کند کاری نکرده .
نماد هویت و آیینی مردی مولا دوست در داخل حصار حکومت اسلامی از او گرفته می شود که بسیار با ارزش تر از گردن بند زن یهودی است چون آن را میتوان با پول جبران کرد ولی این را نه و نیز بر اثر فشارهای مقامی ما فوق جوانی یارسانی تنها چاره را در خودکشی می بیند پس کجایید مسلمانانی که پیرو مولا علی هستید و ساکتید دریغ از ابراز همدردی یک مقام دینی چه برسد به دق کردن.
2-یارسانیان عزیز پیران بزرگوار ما قابل احترام اما ما هرکدام در برابر سلطان و جوزی که شکسته ایم وظیفه ای داریم و کلام می فرماید:
دس و دله ویت بکه و شره هر کاری بده آنه مکره
3- مجمع مشورتی فعالان مدنی با نهایت شهامت و شجاعت جمعی از جوانان ساکن استان کرمانشاه و سایر استانهای یارسان نشین البته با اکثریت استان کرمانشاه در پی اهمال و سستی سایر مراجع تشکیل شد و از چند جهت قابل تحسین بود :
اول- در آن فضایی که عده ای حتی از مطرح کردن این حوادث نزد خود نیز هراس داشتند اقدام شجاعانه ای بود.
دوم-حرکت بطور کامل خود جوش بود و تحت تاثیر هیچ یک از مراکز قدرت نبود و از این جهت مجمع بجز یاران خود را وامدار هیچ فرد و گروهی نمی داند.
سوم-اقدامات مجمع بنا بر گواهی دوست و دشمن در طول حیات مجمع ادعای قیمومیت بر یارسان را نداشته و ندارد و تنها خود را فدایی و خادم یارسان به حساب آورده و از هر حرکت دیگری که در راستای احقاق حقوق یارسان باشد نه تنها دفاع نموده بلکه در حد توان به یاری نیز شتافته.
حال با توجه به نکات بالا گروهی چرا به مخالفت تمام قد با مجمع برخاسته اند ریشه در مسائلی دارد که جا دارد گوشه هایی از آن را عنوان نمایم :
عدم وابستگی مجمع به داخل و خارج عاملی است که برخی را که خود وام دارند به تکاپو بیاندازد و نیز برخی چون نتایج کارهای مجمع را می بینند به دلیل ناتوانی خود مخالفت خود را ابراز می دارند.
4- شهادت این بزرگوارن تلنگوری است به برخی ها که بدانند به هر بهانه ای دین سلطان را شقه شقه نکنندو بذر اختلاف را نپاشند عزیزان من هر فردی که خود را پیرو دین یارسان بداند و سر سپرده شده باشد با هر عقیده و ارکانی جز یارسان است و خاندان برتر و خاندان پایین تر نداریم و تمامی خاندانها در واقع جوی های منشعب از سراب ابدی پردیور می باشند.
5-یاران گرامی ما به عنوان اقلیت در نظام اسلامی نه قادر به تغییر نظام سیاسی هستیم و نه قصد چنین کاری را داریم بلکه تنها باید با شجاعت تمام تمام نارساییها را به گوش مسئولان برسانیم و این کار نه تنها جرم نیست بلکه محبت است چون دوست آن است که بگریاند نه آنکه بخنداند.
6-به عنوان مردمی که صدها شهید خفته در قبرستانهای ایران برای دفاع از وطن و هزاران آواره و جنگزده و اسیر جانباز داریم نه تنها حق ما این نیست به جرم عقایدمان مورد باز خواست قرار بگیریم بلکه حق ما این است که دوش به دوش سایر هم میهنان در عالیترین مراکز قدرت ایران نقش داشته باشیم البته با هویت اصلی نه با هویت جعلی و نیز حق داریم که باشیم حتی در رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها.
7- پایمردی کنید سحر نزدیک است
به این دلیل که جامعه یارسان جامعه ای پاک است و انگ وطن فروشی به او نمی چسپد و نیز زیاده خواه نمی باشد به طور قطع اگر این حرکت از داخل خود یارسان خنثی نشود, می تواند به حقوق اولیه شهروندی منجر شود و آنگاه ثابت خواهد شد فرزندان شما در پی جاه و جلال و جبروت نبوده و نیستند و تنها به عشق سلطان حقیقت و به حکم وظیفه قدم در این راه پر سنگلاخ گذاشته اند.
- با تشکر کوچک شماکاکی فرزادالماسی
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen