Donnerstag, 25. Juni 2015

دکترگلمراد مرادی: یارسانی‌ها با فشار مضاعف رژیم ایران روبرو هستند

دکترگلمراد مرادی: یارسانی‌ها با فشار مضاعف رژیم ایران روبرو هستند


«گل‌مراد مرادی» بیان کرد که یارسانی‌ها در ایران (اهل‌حق , یارسانی) ناچارند تحت فشاری مضاعف و شدید در زمینه آیین خود تقیه کنند تا به حیات خود ادامه دهند. پروفسور مرادی خاطرنشان ساخت که رژیم تلاش می‌کند فرهنگ و آیین یارسانی‌ها را از میان برد.
«گل‌مراد مرادی» بیان کرد که یارسانی‌ها در ایران (اهل‌حق , یارسانی) ناچارند تحت فشاری مضاعف و شدید در زمینه آیین خود تقیه کنند تا به حیات خود ادامه دهند. پروفسور مرادی خاطرنشان ساخت که رژیم تلاش می‌کند فرهنگ و آیین یارسانی‌ها را از میان برد.
شمارزیادی از یارسانی‌ها و ایزدیان بخاطر تفاوت آیین‌شان با فشارها و سرکوب‌گری‌های رژیم ایران روبرو می‌شوند, آنها برای اینکه بتوانند به موجودیت خود ادامه دهند, ناچار شده‌اند به بسیاری کشورهای اروپایی پناه برند.
مرادی در کنفرانسی که در مرکز انستیتوی کردی در استکهلم برگزار شد, گفت آیین اهل‌حق در قرن هفتم اشغالگری اعراب در خاورمیانه به اوج رسیده بود. فلسفه این آئین به اندازه قدمت بشریت است.
پروفسور مرادی بیان داشت که جامعه کردهای یارسانی از جمله خلق‌های پرقدمت منطقه هستند که دارای فرهنگی غنی است. وی گفت اسناد زیادی وجود دارد که اثبات می‌کند جشن نوروز قبل از فارسها از سوی کردها جشن گرفته می‌شده است.
مرادی خاطرنشان کرد که چهارصد الی پانصد سال پیش هزاران خانواده کرد ناچار شدند از آناتولی به خراسان کوچ کنند که شماری از آنها به لهجه کرمانجی سخن می‌گفتند ولی آسمیله شده‌اند. مرادی افزود که آسمیلاسیون در بخش‌های مختلف کردستان علیه کردها موجب به میان آمدن نتایج بسیار منفی و مخرب شده است.
ازدست دادن زبان , ازدست دادن هویت است
مرادی اظهار کرد که میان زبان و هویت رابطه‌ای مستقیم و قوی وجود دارد و تأکید کرد که هر انسانی که از زادگاه و سرزمین خود دور شده است, باید از زبان مادری خود صیانت کنند. مرادی افزود:«آنکه زبان مادریش را از دست دهد, هویتش را هم از دست خواهد داد. دیگر مشخص نخواهد شد جزو کدام ملت و خلق است».
پروفسور مرادی یادآور شد که در برخی دانشگاه‌های آلمان به زبان کرمانجی تدریس می‌کند و در مورد لهجه گورانی کتابی تألیف کرده است. وی گفت تنها 20 صفحه کتاب را به تحلیلات خود اختصاص داده و مابقی آن به منابع علمی استناد کرده و در کتاب خود رابطه میان لهجه گورانی و یارسانی را مورد بررسی قرار داده است.
اکثر 4 میلیون یارسانی در شرق کردستان بسر می‌برند
مرادی بیان کرد که اعتقادات وفلسفه یارسانی همانند اعتقادات و ادیان دیگر خیلی شناخته نشده است. منابع مکتوب در این زمینه هم بسیار کم است و گفت که اکثر 4 میلیون یارسانی در ایران و شرق کردستان بسر می‌برند. مرادی بیان کرد که در پاکستان, هندوستان, لبنان و شمال کردستان هم شمار قلیلی از یارسانی‌ها زندگی می‌کنند.
پروفسور مرادی گفت در قرن 7 در جریان گسترش دین اسلام در خاورمیانه, کردها دارای دین زرتشتی بودند, اما پس از فروپاشی امپراطوری ساسانیان در ایران, اکثر مناطق کردها تحت کنترل اعراب در آمدند ولی علی‌رغم آن, کردها و لرها اسلام را رد کردند و برای دفاع از اعتقادات خود صدها سال علیه اعراب مقاومت کردند. اعراب هم این مقاومت را درهم بشکنند.
جوانب مشترک یارسانی, زرتشتی, بودیسم, هندو و علوی‌گری
پروفسور مرادی بیان کرد که امروزه قریب 4 میلیون پیرو اهل حق متشکل از کردها, آذری‌ها, اعراب و فارس وجود دارد که شمار پیروان کرد بیشتر است و در ایران بسر می‌برند. بخاطر اعتقاد به این مسئله که روح در بدنی دیگر بر روی زمین خلود می‌کند, آیین یارسان شبیه آیین زرتشت و بودیسم است.
مرادی افزود که کتابی در سال 1999 در مورد تاریخ و فلسفه یارسانی‌ها نوشته و در سوئد چاپ کرده است. وی گفت عملا جوانب مشترک آیین‌ یارسان با دیگر آیین‌ها را برآورد کرده است.
آیین یارسان از برخی لحاظ شبیه مسیحیان است, به لحاظ سنت هم شبیه یهودیت و اسلام است. به لحاظ اهمیت دادن به طبیعت هم شبیه ایزدی و زرتشتی است. به لحاظ رانکاراسیون شبیه بودیسم و هندو است. از منظر برابری زن و مرد هم شبیه علوی‌گری می‌باشد.
پروفسور مرادی در خاتمه بیان داشت که یارسانی همانند علویان با نواختن ساز به سما می‌پردازند و عبادت می‌کنند.

Keine Kommentare: