Freitag, 14. August 2015

پیشکش وروح پاک دوست ئه زیزم جوانه مرگ ئه ستاد نازار رضایی و داخ گرانیکم ئه رای روحی شاد و یاد و خاطره ی همیشه زنده س.









پیشکش وروح پاک دوست ئه زیزم جوانه مرگ ئه ستاد نازار رضایی و داخ گرانیکم ئه رای روحی شاد و یاد و خاطره ی همیشه زنده س......................

ده نگ تمویره له سر پنجه کاک حمید مرادی
له ئشعار زنده یاد میزاحسین سهرابی
با تشکر له زحمات برای ئه زیزم کاک نوذر سهرابی
مونتاژ. کاکی عه لی یوسفشاهی
******
له ئشعار زنده یاد میزاحسین سهرابی
مایلی و میل مهوشان مس
ار چون سلیمان انگشترید بو
انس و جن و دیو نه فرمانت بو
هزاران سپا نه دیوانت بو
باز هم تا و سر دنیات نوردن
عاقبت مرگن هر مبو مردن

ار چون شاه جمشید جم آرا جم بو
هفتصد سال پایه تختد محکم بو
تاج سلطنت له روی سرد بو
بیست و چوار کشور فرمان برت بو

ار چون شاه ضحاک مار نه دوشت بو
سر تا پا لباس غضو پوشت بو
نه هزار سال عمر یک روژت کم بو
ایران کل نه ژیر ظلمت ماتم بو
روژی دو نفر باج و تیغت بو
خوراک ماران بی دریغت بو

باز هم تا و سر دنیات نوردن
عاقبت مرگن هر مبو مردن


ار چون فریدون فرت و بار بو
مدامن چهرت چون نوبهار بو
نه دس راست سام سوار بو
نه چیت تارون خنجر گذار بو
سلسله سپات هزار هزار بو
ضحاک نه بندت حلقه زنهار بو
تاریخ عمرت نه پانصد سال بو
دشمنانت گشت بی پر و بال بو
باز هم تا و سر دنیات نوردن
عاقبت مرگن هر مبو مردن
ار چون کیقباد نه البرز کوه بید
تقوا و طاعت دار دور نه گروه بید
نهصد سال تمام ایران مدار بیت
نه تخت شاهی ویت بیقرار یبتگ
ار چون کیکاوس طبل کوست بو
چن هزار فیلان منگلوست بو
تاج دانه بند طاوس پرت بو
طوس سپه دار صاحب فرت بو
ار چون کیخسرو خسروانیت بو
دوشقه ی درفش کاویانیت بو
شب رنگ بهزاد اسب ژیرت بو
برزو فرامرز زال پیرت بو
شیری چون روسم پهلوانت بو
سراسر جهان نه فرمانت بو
جام جهان بین جهان نمات بو

ار چون روسم کله دیو نه سرت بو
خفتانب نه پوس بور نه ورت بو
نعره رعد آسا کوهان کنت بو
حلقه خم خام دیوان بنت بو
گرز نهصد من سام دورت بو
اسلحه و اسباب پوس بورت بو
نه هفتصد فزون سالت تمام بو
بابوت زال زر ژ نطفه سام بو
رخش میدان جوجهان گیرت بو
تدبیر طلسم زال پیرت بو
باز هم تا و سر دنیات نوردن

عاقبت مرگن هر مبو مردن
چون گودرز درفش خورشید فشت بو
هفتاد و هشت کر لشگر کشد بو
گیو صف شکن پیران گیرد بو
بهرام و فرهاد دنگ دلیرت بو
بیژن جنگی نوجواند بو
کشنده حومان پهلواند بو
ار چون قارون گنج بیشمارت بو
دانه و جواهر و خروارت بو
صد قطار شتر ژیر بارت بو
چند نو محوشان پرستارد بو
حسین درد دل با هر نه دل بو
دلکت چون طاو طیان نه کل بو
هزاران چون تو آمان ویردن
هیچکس تا و سر دنیا نوردن
عاقبت مرگن هر مبو مردن
تمام رنج بیور هناسه سردن







Donnerstag, 6. August 2015

یارسان آیینی است که تمام باورهای عقیدتی وایمانی موجوددرجهان هستی برایش محترم بوده واحترام میگذارد.. به قلم شاعر گرانقدر ولاتمان استاد حسین قاسمی

بادرود وسلام وعرض ادب واحترام بحضور دوستان عزیز چه آنانکه همکیشند وچه آنانکه همکیش نیستنداما انسانند وراه وروش انسانی رافدای مطامع شخصی وقرض ورزیهای نابخردانه نمی نمایند.
یارسان آیینی است که تمام باورهای عقیدتی وایمانی موجوددرجهان هستی برایش محترم بوده واحترام میگذارد وتمام باورهای دینی رادرسراسرجهان خواست ومشیت صاحبکرم میداند چونکه رکن اساسی باورداشت یارسان موضوع دونادون ویاهمان گردش ذات استکه دفتر دراین باره میفرماید«بت وبتخانیچ خواجام نیاوی...پوسه مواچان بتیچ خودایی«
شاید دوستان تاریخ چندین ساله زندگی یارسانیان را که سینه به سینه به مارسیده است بدانند واطلاع داشته باشند که مردم یارسان بارها وبارها مورد یورش پیروان سایرمذاهب قرارگرفته اند اما چون تابع وپیرو حق وحقیقت بوده وهستند همیشه ازاین یورشهای ناجوانمردانه سربلند وروسفید بیرون آمده اند ودانسته ومیدانند که مورد ظلم وستم واقع گردیده اند وهمیشه درمقام دفاع ازخودنیاکان ماجان نثاریهاشایان توجه ازخودنشانداده اند ولی هیچگاه درجهت توهین واهانت به اصل مذاهب مهاجمان برنیامده وبرنخواهند آمدچون آیین یاری اینراازیاران خواسته است.
بااجازه بزرگتران میخواهم به دوواقعه تاریخی معاصر که بایکی ازاین دوواقعه شخصاً آشنایی داشته وشاهدبوده ام بپردازم.
اولی درجنگ جهانی دوم که قوای انگلیس ناجوانمردانه غرب ایران را مورد هجمه قرارداده وارتش نوپا وفقیرکشورمان ازنظرتجهیزات وبنا به دلایل سیاسی پس ازمقاومتی جزعی صحنه نبردراترک وسربازان گرسنه وبی پناه ایران آواره کوه وکمر وبیابانها گردیده بودند درمناطق غیریارسانی متاسفانه مورد بی حرمتی وغارت سلاح وحتی لباس وپوتین هایشان قرارگرفته اند اما وقتی این سربازان گرسنه وخسته وارد دالاهو ومناطق یارسان نشین گردیدند باسفارش پیشوایان بزرگوار وخردمند یارسانی مورد بهترین مهمان نوازیها واقع گردیده وحتی یک پوکه فشنگ از آنان به یغمانرفت وبازهم به سفارش سادات بزرگوارمان تانزدیکهای شهرکرمانشاه همراهی وباتوصیه همین بزرگان درهرآبادی طول مسیر بانان وآب وهرچه ازخواراکی مقدورروستاهابودسیر گردیده وشبهاهم درکنار ناموس یارسانیان بی توطه میکردند همچنین در مرداد59 بنابه تاکتیکهای جنگی یاهردلیل دیگر بازهم تاریخ تکرارگردید ومردم یارسان بازهم مهمان نوازی ودستگیری از مظلومان را به اثبات رساندند دقیقاً بیاددارم که ازراه دهستان بیوه نیژ سربازان ودرجه داران وافسران فروانی وارد خاک گوران گردیدند وبه همان صورت پیشین مورد توجه پیران یارسان ازجمله خاندان بزرگوار حیدری گوران واقع گردیدندوبنابه توصیه همین پیران بزرگوار زنان روستاها بدون خستگی مشغول پخت نان بوده وسربازان گرسنه رابدون هیچ چشمداشتی سیر می نمودند یکی از این بانوان کهنسال بسیارمهربان ودلسوز مرحوم زری شاهمرادی همسر مرحوم استادعلی عسکر گهواره بود که چندین شبانه روز با دست ودلبازی وسخاوت تمام بدون خستگی مشغول پخت نان وپذیرایی از این گرسنگان بود(روانش شاد ویادش گرامی باد).
پس یاران عزیز توجه داشته باشند درآیین یارسان انسانیت وشرافت انسانی بالاتراز رنگ ونژاد ومذهب میداند پس بیاییم با صعه صدر ومماشات کامل باسایرمذاهب وادیان همزیستی مسالمت آمیزداشته باشیم وبدی وشرارت ونابخردی انسانهارا به حساب اعتقاداتشان نگذاریم اول وآخرمان یار حسین قاسمی گهواره 15/5/94 کرج



Samstag, 1. August 2015

اول و آخریار: برگزاری مراسم دومین سالگرد شهادت شهید راه یاری محمدقنبری


































»»»»»»»»»»»»

خانواده ی محترم شهید قنبری وهمچنین بر گزار کنندگان دومین مراسم سالگرد شهید محمد قنبری که با حضور پرشور کلیه یارسانیان عزیر بخصوص سادات وهنرمندان وصاحب نظران ودیگر عزیزان که از راههای دور قدم رنجه فرمودند ودر این مراسم شرکت نمودند صمیمانه تشکر وقدر دانی مینماید دومین سالگردققنوس افلاکی یارسان شهید محمد قنبری در میان حضور پرشور هزاران عاشق ودلسوزان راه شرط و اقرار یاری در روز جمعه 1394/5/9 برگزار شد و یاران حق طلب با شهید پروانه صفت خودضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی آن شهید والا مقام توسط دوستدارانش یکبار دیگر با اهداف و آرمانهای آن شهید تجدید عهد و پیمان کردند . این مراسم شامل سخنرانی جمعی از سادات و صاحبنظران عزیز یارسانی و همچنین با حضور پر شور اعضاء محترم مجمع مدنی مشورتی یارسان وهمینطوربا اجرای نواهای عرفانی توسط چند تن از هنرمندان و کلامخوانهای یارسانی بود وهمگی با وحدت وهمدلی مراسم دومین سالگرد شهید محمدقنبری به پایان رسید در پناه حق باشید وامیدوار به کرم خاوندکار»»»»»»»»»»»»1394/5/9

با تشکر  از  جناب  بهبود فریاد  بابت زحمت و تصویر برداری 

Mittwoch, 22. Juli 2015

این قطعه ی ادبی درتابستان 1392 هنگام شنیدن خبر جانگداز، سفر یارسانی عزیز شهید محمد قنبری برذهنم جاری شد . سید فریدون حسینی



مرثیه ای برای سه یار یارسانی، که پروانه وار ، در شب تیره وتار ایران ، گرد شمع یاری پر زدند و عاشقانه سوختند ، نیکمرد طاهری، حسن رضوی ومحمد قنبری.

سوختم در آتش وگشتم رها
تاکه گویم باشما بس نکته ها
همچوققنوس ** نار وخاکستر شدم
پرکشیدم زین جهان و بی پرشدم
لیک برآید فردااز خاکسترم
صدهزاران ققنوس دیگر دربرم
ای رفیقان ، عزیزان، یاران من
ای که گردا گرد پیکر بی جان من
با شما دارم سخن از جبر روزگار
کاین بساط ظلم نباشد ماندگار
آمدند ورفتند بیشمارزین ظالمان
عاقبت برقعر تاریخند این حاکمان
دست یاری بردست همدیگر نهید
تا به همت زین مشکل ها یررهید
کینه از دل بزدایید و دست دردست
تا ز جام باده ی حق بگردید سر مست
دل که باید مأمن یار باشد
پاک ، بی عیب و بی خار باشد
کس نرنجاند و غمگسار یار باشد
گرچه همچو حلاج برسر دار باشد
جان خویش از بهر یاران کردیم سپر
لیک زدالان حلول بازآییم باردگر
دست حق با ما ومی گردیم گرد جهان
چون به یاری یش نکردیم شک وگمان

این قطعه ی ادبی درتابستان 1392 هنگام شنیدن خبر جانگداز، سفر یارسانی عزیز شهید محمد قنبری برذهنم جاری شد . سید فریدون حسینی

** ققنوس پرندهٔ مقدّس افسانه‌ای است که در اساطیر ایران از آن نام برده شده. دربارهٔ این موجود افسانه‌ای گفته می‌شود که وی مرغی نادر و تنهاست و جفتی و زایشی ندارد. اما هزار سال یک بار، بر توده‌ای بزرگ از هیزم بال می‌گشاید و آواز می‌خواند و چون از آواز خویش به وجد و اشتیاق آمد، به منقار خویش آتشی می‌افروزد و با سوختن خویش در آتش ، ناگهان از خاکستر آن، ققنوسی دیگر متولد می‌شود. ققنوس در اغلب فرهنگ‌ها نماد جاودانگی و عمر دگربار تلقی شده‌است.

دومین سالگرد مراسم بزرگداشت شهید راه دین یارسان محمد قنبری در شهرستان قزوین




( اول و آخر یار )
به یاری سلطان پردیور و پیران حقیقت و همیاری و شرکت یاران و احساس مسئولیت تمام ملت یارسان ودیگر انسانهای آزاده و حامی حقوق شهروندی در برابر خون و ندای حق طلبانه این شهیدان با برگزاری دومین سالگرد مراسم بزرگداشت شهید راه دین یارسان محمد قنبری در شهرستان قزوین روستای قره داش از توابع تاکستان روز جمعه 1394/5/9 از ساعت 16 تا 18عصر در جوار آرامگاهش گرد هم می آئیم


خوشا آنان که با عزت ز گیتی

بساط خویش برچیدند و رفتند


ز کالاهای این آشفته بازار

شهادت را پسندیدند و رفتند .

سپاس  از  جناب  بهبود فریاد

Montag, 6. Juli 2015

خبرگزاری ملی و میهنی ایران: تذکر کتبی نماینده مجلس درباره نقض حقوق اقلیت یارسان سند

خبرگزاری ملی و میهنی ایران: تذکر کتبی نماینده مجلس درباره نقض حقوق اقلیت یارسان سند

تذکر کتبی نماینده مجلس درباره نقض حقوق اقلیت یارسان  سند
یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به نقض حقوق اساسی اقلیت یارسان (اهل حق) از جمله عدم پذیرش شهادت و رد شدن در گزینش های اداری، خواستار توجه بیشتر مسئولان اجرایی و قوه قضائیه به حقوق اساسی و شهروندی آنان شد.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه، طی یک تذکر کتبی، نوشته که با اینکه جمعیت قابل توجهی از استان کرمانشاه را اقلیت یارسان تشکیل می دهد، ولی چه در مراحل گزینش و چه در محاکم قضایی حقوق اساسی و شهروندی آنان نقض می شود، شهادت آنها در محاکم قضایی مورد قبول قرار نمی گیرد و در گزینش اداری نیز رد صلاحیت می شوند.
این تذکر کتبی که از جمله وظایف و اختیارات نمایندگان است، خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور و وزیر دادگستری امضا شده است.
سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، پیشتر در گفتگویی با هرانا، با اشاره به این موضوع گفت: “ما وقتی درخواست به رسمیت شناخته شدن از سوی قانون اساسی را داریم می گویند شما زیرمجموعه مسلمان و تشیع هستید، وقتی کار به گزینش و استخدام جوانان می رسد فقط با انکار و کتمان هویت استخدام یک جوان ممکن می شود، صرف انکار هویت و اعلام بریدن هم کافی نیست و شما باید اثبات کنید که واقعا از هویتتان بریدید.”
آقای حیاتی، با “تبعیض همه جانبه” خواندن آنچه بر اقلیت یارسان اعمال می شود، افزود: “قانون اساسی یارسان را به عنوان یک آیین به رسمیت نشناخته و در طول سال های حکومت جمهوری اسلامی ، ما حتی یک نماینده در مجلس یا نهادهای تصمیم گیری نداشتیم، به رسمیت شناخته شدن از سوی قانون اساسی در حال حاضر مهم ترین مطالبه پیروان این جمعیت است.”
به گفته آقای حیاتی مطالبات پیروان آیین یارسان ضمن اینکه کاملا جدی و واقعی است ولی چندان جنبه سیاسی ندارد: “اینکه بچه های ما هم مثل بقیه در این کشور بتوانند کار و زندگی کنند، خواسته ناحقی نیست و اینکه بدون هیچ دلیلی به اعتقادات و نمادهای ما توهین نشود مطالبه بزرگی نیست.”
گفتنی است طی خرداد تا مرداد ماه ۱۳۹۲ سه تن از پیروان آیین یارسان به نام های حسن رضوی، نیکمرد طاهری و محمد قنبری در اعتراض به تبعیض و رفتارهای توهین آمیز علیه این اقلیت، اقدام به خودسوزی کردند، این حرکت پس از آن انجام گرفت که سبیل یک زندانی یارسانی به نام کیومرث در زندان همدان به زور تراشیده شد، این اقدام، توهین به آداب و رسوم پیروان این کیش به شمار می‌رود.
پس از این واقعه، یکی از جوانان یارسانی همدان به نام حسن رضوی، به نشانه اعتراض در مقابل فرمانداری همدان اقدام به خودسوزی کرد که بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی چندین روز بعد در بیمارستان درگذشت. در بامداد چهاردهم خرداد همان سال، یکی دیگر از پیروان یارسان به نام نیکمرد طاهری در برابر دوربین، خود را آتش زد و ساعتی بعد جان باخت.
اهل حق یا یارسان، آیینی است با مناسک عرفانی که جمعیت آنان در ایران حدود دو میلیون تن براورد می شود و بیشتر در مناطق غرب و شمال غرب ایران سکونت دارند.  به نقل از خبرگزاری هرانا
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
 برگرفته  از  سایت http://news.melimihani.org/?p=28566

Samstag, 4. Juli 2015

اشعار گوهر بار شاعر ولاتمان کا حسن قاسمی گهواره گوران

اشعار گوهر بار شاعر ولاتمان کا حسن قاسمی گهواره گوران
جگرها خون شود تا یک پسر مثل پدر گردد.واقعا همه چیز قدیمیش قشنگه .پدرم با داشتن بیش از یک قرن عمر وکشیدن بار رنج و مصایب روزگار وچشیدن تلخی وشیرینی آن هنوز با امیدی غیرقابل وصف کوهها ودره ها را بدون همراه در می نوردد چوناستخوانش استخوان روغن بان داله هوه 


پیر کفته کار قامت قواخم
شریک مینت رفیق آخم
قامتم غمین چوین تلواسه شم
پیچ پیچ پیچ مارو هناسم ندم
صد دادم ندس چپ چرخ گردون
پریشانم کرد خمین وزبون
ایتر نیم نفکر رای حیاتوه
هام نفکر کوچ رای مماتوه
پالم دان وسان آخ وداخوه
چوین چونیر زرد بیم وروی راخوه
جه ناعلاجی مشم وراوه
طرز طرز ملرزوم وروی سه پاوه
جرگه جوانان لیو وخنه وه
ونه من ماچان وریشخنه وه
آی خالو پیره ویل اراگیل
تو کی گریزای ندس عزرایل
نمه زانان دیتر منیچ جوان بیم
صاحب هنر وچرای شوان بیم
طرز غریبی وهم گلوه دره
باریه وسرطرزقطار هوره
وختی مامام دنگ پی تنه میری
نه بان کونتی تاحساو زنگی
نوام مپیچا دره رنگینه
وش وش ملرزا دره چگینه
ناله دوتاله سیم تمویره
جه ژیر پنجه من وش مکرد زیره
کزه سوز دنگ نوای جگر دوز
هجره دریونان ماوردم وسوز
ماوردم وفر چن نومجلسان
آیر موستم ندل خال خاصان
گفتارم وش بی شیرین شکر پار
تال نوین وینه ژار حلق مار
ایسه دی پیری سرسامم کردن
وینه سکه قلب بدنامم کردن
فری بخم کردودیده یاران
بیم و قره پویل ناروای شاران
نه سام نه هیبت نیم نگام مندن
نه قدر نه قدرت نه شوگام مندن
کفتنم وداخ درد دلگیری
فلک داد نه دس ماجرای پیری
مامله پیری کاری پیم کردن
کاروانه عمرم وتاراج بردن
بختت بسوزی ماجرای پیری
ناشت نه گردنم طوق دلگیری
بلی عزیزان ای دنیا پویچه
جورآو هالاو سرمایه ی هویچه
وسیخان وسن پیری ها نه رات
وس بشونفکر حیات وممات
وینه ی باوک ئه زیز و نویرانی ولاتمان کا همه خان قاسمی باوک شاعر ئه زیزمان کا ویسخان قاسمی






شاید از گذشته های دور وشاید هم از دردهای مشترک وشایدهم شوخی ای مرسوم در بین کهن مردان برای هم زمزمه می کنند.
بیاییم وقدرشناس وقدر دان این راویان تاریخ قومی وآیینی خودباشیم


    • Yousef Shahi Ali کا حسین ده ست خوش ارزوی سلامتی و سر برزی ئه رای ئه ی بزرگواریله دیریم وه راسی باید قدریان بزانیم که صداقت و پاکی که له دوران ئه ی بزرگواریل قدیم بیه س وه ندرت پیدا بود امروزه ..........
    • Hossein Khalifeh موجودیت ئجتماعی ئیمە نەتیجە مقواومەت و فەداکاری ئی گەورەگەلە سە. وە گشت جورێک شایان ئحترام و قەدردانیین. ئۆمیدوارم عومر دریژ و عاقبەت وە خەیر بن


Donnerstag, 25. Juni 2015

دکترگلمراد مرادی: یارسانی‌ها با فشار مضاعف رژیم ایران روبرو هستند

دکترگلمراد مرادی: یارسانی‌ها با فشار مضاعف رژیم ایران روبرو هستند


«گل‌مراد مرادی» بیان کرد که یارسانی‌ها در ایران (اهل‌حق , یارسانی) ناچارند تحت فشاری مضاعف و شدید در زمینه آیین خود تقیه کنند تا به حیات خود ادامه دهند. پروفسور مرادی خاطرنشان ساخت که رژیم تلاش می‌کند فرهنگ و آیین یارسانی‌ها را از میان برد.
«گل‌مراد مرادی» بیان کرد که یارسانی‌ها در ایران (اهل‌حق , یارسانی) ناچارند تحت فشاری مضاعف و شدید در زمینه آیین خود تقیه کنند تا به حیات خود ادامه دهند. پروفسور مرادی خاطرنشان ساخت که رژیم تلاش می‌کند فرهنگ و آیین یارسانی‌ها را از میان برد.
شمارزیادی از یارسانی‌ها و ایزدیان بخاطر تفاوت آیین‌شان با فشارها و سرکوب‌گری‌های رژیم ایران روبرو می‌شوند, آنها برای اینکه بتوانند به موجودیت خود ادامه دهند, ناچار شده‌اند به بسیاری کشورهای اروپایی پناه برند.
مرادی در کنفرانسی که در مرکز انستیتوی کردی در استکهلم برگزار شد, گفت آیین اهل‌حق در قرن هفتم اشغالگری اعراب در خاورمیانه به اوج رسیده بود. فلسفه این آئین به اندازه قدمت بشریت است.
پروفسور مرادی بیان داشت که جامعه کردهای یارسانی از جمله خلق‌های پرقدمت منطقه هستند که دارای فرهنگی غنی است. وی گفت اسناد زیادی وجود دارد که اثبات می‌کند جشن نوروز قبل از فارسها از سوی کردها جشن گرفته می‌شده است.
مرادی خاطرنشان کرد که چهارصد الی پانصد سال پیش هزاران خانواده کرد ناچار شدند از آناتولی به خراسان کوچ کنند که شماری از آنها به لهجه کرمانجی سخن می‌گفتند ولی آسمیله شده‌اند. مرادی افزود که آسمیلاسیون در بخش‌های مختلف کردستان علیه کردها موجب به میان آمدن نتایج بسیار منفی و مخرب شده است.
ازدست دادن زبان , ازدست دادن هویت است
مرادی اظهار کرد که میان زبان و هویت رابطه‌ای مستقیم و قوی وجود دارد و تأکید کرد که هر انسانی که از زادگاه و سرزمین خود دور شده است, باید از زبان مادری خود صیانت کنند. مرادی افزود:«آنکه زبان مادریش را از دست دهد, هویتش را هم از دست خواهد داد. دیگر مشخص نخواهد شد جزو کدام ملت و خلق است».
پروفسور مرادی یادآور شد که در برخی دانشگاه‌های آلمان به زبان کرمانجی تدریس می‌کند و در مورد لهجه گورانی کتابی تألیف کرده است. وی گفت تنها 20 صفحه کتاب را به تحلیلات خود اختصاص داده و مابقی آن به منابع علمی استناد کرده و در کتاب خود رابطه میان لهجه گورانی و یارسانی را مورد بررسی قرار داده است.
اکثر 4 میلیون یارسانی در شرق کردستان بسر می‌برند
مرادی بیان کرد که اعتقادات وفلسفه یارسانی همانند اعتقادات و ادیان دیگر خیلی شناخته نشده است. منابع مکتوب در این زمینه هم بسیار کم است و گفت که اکثر 4 میلیون یارسانی در ایران و شرق کردستان بسر می‌برند. مرادی بیان کرد که در پاکستان, هندوستان, لبنان و شمال کردستان هم شمار قلیلی از یارسانی‌ها زندگی می‌کنند.
پروفسور مرادی گفت در قرن 7 در جریان گسترش دین اسلام در خاورمیانه, کردها دارای دین زرتشتی بودند, اما پس از فروپاشی امپراطوری ساسانیان در ایران, اکثر مناطق کردها تحت کنترل اعراب در آمدند ولی علی‌رغم آن, کردها و لرها اسلام را رد کردند و برای دفاع از اعتقادات خود صدها سال علیه اعراب مقاومت کردند. اعراب هم این مقاومت را درهم بشکنند.
جوانب مشترک یارسانی, زرتشتی, بودیسم, هندو و علوی‌گری
پروفسور مرادی بیان کرد که امروزه قریب 4 میلیون پیرو اهل حق متشکل از کردها, آذری‌ها, اعراب و فارس وجود دارد که شمار پیروان کرد بیشتر است و در ایران بسر می‌برند. بخاطر اعتقاد به این مسئله که روح در بدنی دیگر بر روی زمین خلود می‌کند, آیین یارسان شبیه آیین زرتشت و بودیسم است.
مرادی افزود که کتابی در سال 1999 در مورد تاریخ و فلسفه یارسانی‌ها نوشته و در سوئد چاپ کرده است. وی گفت عملا جوانب مشترک آیین‌ یارسان با دیگر آیین‌ها را برآورد کرده است.
آیین یارسان از برخی لحاظ شبیه مسیحیان است, به لحاظ سنت هم شبیه یهودیت و اسلام است. به لحاظ اهمیت دادن به طبیعت هم شبیه ایزدی و زرتشتی است. به لحاظ رانکاراسیون شبیه بودیسم و هندو است. از منظر برابری زن و مرد هم شبیه علوی‌گری می‌باشد.
پروفسور مرادی در خاتمه بیان داشت که یارسانی همانند علویان با نواختن ساز به سما می‌پردازند و عبادت می‌کنند.

جهانشاه کریمی، پیکرتراش هنرمند شهرمان، بزرگی ها و ارزش های فرهنگی ما را پیکره و تندیسی می نماید





جهانشاه کریمی، پیکرتراش هنرمند شهرمان، بزرگی ها و ارزش های فرهنگی ما را پیکره و تندیسی می نماید


تا هرگز و در هیچ شرایطی بزرگی و ارجمندی خویش را فراموش نکنیم.





ایشان را در کنار پیکره ی ناتمام بُزُرْگْمِهْر بُخْتَگان (سده ۶ میلادی) فرزند بُختَگ وزیر خردمند خسرو انوشیروان شاهنشاه ساسانی می بینیم. دستان هنرمند این جوان سرپیلی زهاوی برای آفریدن آثار بُزرگ نیاز به پشتیبانی های مالی و معنوی ما دارد... بیائید ایشان را پشتیبانی کنیم و به او هزار آفرین بگوئیم.


یکی از هنرمندان کورد یارسان از شهر سرپل ذهاب در رشی آواز (رشید عباس ) این هنرمند جهانشاه کریمی نام دارد و اهل روستای رشی آواز و از یاران کورد یارسان می باشد

جهانشاه کریمی، پیکرتراش هنرمند شهرمان، بزرگی ها و ارزش های فرهنگی ما را پیکره و تندیسی می نماید تا هرگز و در هیچ شرایطی بزرگی و ارجمندی خویش را فراموش نکنیم.
و در حاشیه روستا در گوشه ای از زمین زراعی خویش مشغول مجسمه سازی از تراشیدن سنگ می باشد که کاری بس سخت و وقت بر می باشد او در حال کار کردن روی مجسمه کاوه اهنگر بود که نماد انقلاب علیه ظلم می باشد. , اگر قانونی در کشورمان وجود داشته باشد چرا باید چنین هنرمندانی بدون هیچ گونه امکانات در چنین شرایطی باشند باید این جور هنرمندان را در بهترین گارگاه مشغول کار و هنر خوت باشد دلیلش این است چون کورد میباشد و هیچ گونه ارزش هنری او را قبول ندارند کجای این مملکت مال ماست
در مملكت باستانی ایران و در لوای حكومت عدل علی این فاجعه و این بی عدالتی جریان دارد و این در حالی است كه حداقل در حرف ما افتخار داشتن اولین اعلامیه جهانی حقوق بشر را یدك می كشد ، هزاران سال پیش و در عصر بربریت نیاكان ما پیروان حضرت موسی (ع) را تحت حمایت خود قرار دادند. صدها سال پیش این آب و خاك مأمن مطمئن ارامنه شد. شعار سر دفتر سازمان ملل متحد مزین به اندیشة بزرگ مرد ایران است . از اولین مللی هستیم كه در خاور میانه صاحب قانون اساسی شده ایم و میثاق بین المللی حقوق بشر مزین به امضای ماست . وانگهی ادعای داشتن عادل ترین حكومت جهان و رهبری جهان اسلام را هم داریم .

نمی دانم شما از این همه تبعیض و نا برابری در قانون دیکتاتور جمهوری اسلامی دارد تا کی باید و سكوت کنیم !!؟


هر از چند گاهی مسافران و رهگذران به دیدار اثارش می آمدند و به او خدا قوت می گویند . پس از سلام و احوالپرسی از کارش پرسیدند گفت خودم به شخصه علاقه دارم و هر روز مشغول مطالعه هستم و این سنگها را با هزینه خودم به اینجا می آورم و بعد از اتمام کار آنها را می فروشم که به چند اثر خود در شهر سرپل ذهاب اشاره نمود: شیر سنگی در پارک بزرگ شهر و مجسمه میدان بسیج(میدانچه) در ادامه کار وی را با هادی ضیاالدینی شهر سنندج مقایسه نمودند که به نکته جالبی اشاره نمود که کار او افزاینده و کار من کاهنده است یعنی او می تواند به اثرش بیفزاید و می تواند به راحتی رفع اشکال نماید ولی کار کاهنده راهی برای اشتباه کردن ندارد. در حال حاضر مشغول کنده کاری و ساختن کاوه آهنگر و بزرگمهر وزیر انوشیروان و پوران دخت* می باشد. در ضمن مجسمه فردوسی نیز ساخته دست این هنرمند آماده بود. در ضمن چند عکس از کارهاش گرفته شده توسط دوست عزیزمان . پنجه های تو فرهادیند تخته سنگها در آرزوی عشق بازیند کاوه آهنگر میزبان است اینجا ، فردوسی و بزرگمهر مهمانند اینجا تمدنهای ایران زمین سرکارند اینجا




















وینه گر :عادل یوسفی


وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی

وینه گر :عادل یوسفی















هی داد بی داد  کارگاه  نگاه  بکه له  ده س  جور  زمانه

وینه ی  کا فرامرز  بابایی  ئه زیز

وینه گر   جناب  بابایی