Donnerstag, 12. Mai 2016

نظر و دیدگاه دین اسلام در باره ی موسیقی وآلات موسیقی مخصوصآ تنبور ومضرات گوش دادن به موسیقی

باسلام ، این مطلب، نظر بزرگان دین اسلام و علمای شیعه وسنی در باره ی موسیقی وآلات موسیقی از جمله ساز تنبور است ، که شامل نقل قول های مستقیم ، احادیث معتبرو مستند از متون دینی وفتواهای مراجع به نقل از وب سایت ووبلاگ های مربوطه شان می باشد. این مقاله بدون هرگونه دخل وتصرف و اعلام نظر شخصی اینجانب ارائه گردیده است. همچنین با توجه به اینکه توضیحات ونقل قول ها بسیار واضح وروشن هستند ، توضیح وتفسیر مطالب ضرروری به نظر نرسید . قضاوت در این باره ، به خوانندگان عزیز وفهیم مقاله واگذار شده است . با احترام فراوان سید فریدون حسینی . نروژ 12.05.2016 
.................
نظر و دیدگاه دین اسلام در باره ی موسیقی وآلات موسیقی مخصوصآ تنبور ومضرات گوش دادن به موسیقی
دیدگاه ونظرات پیامبر اسلام ،امامان شیعه ، مراجع تقلید اهل تسنن واهل تشیع در باره ی موسیقی وآلات موسیقی 
پیامبراسلام (ص) فرمود: «لا تَدخُلُ المَلائکَةُ فِیهِ خَمرٌ اَو طَنبُورٌ اَو نَردٌ وَلاتُستَجابُ دُعاءُهُم وَ تَرفَعُ عَنهُم البَرَکَة[18]ُ»
فرشتگان به خانه ای که شراب، وسایل قمار و موسیقی، مانند: تنبور و نرد در آن باشد وارد نمی شود و دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد و خیر و برکت هم از آنجا می رود.
مأموریت پیامبر (ص):
رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «اِنَ الله بَعَثنی هدیً وَ رَحمةً لِِِلعالَمین وَ اَمَرَنی اُن أمحُوَالمَزامیرَ وَ اَلمَعارفَ وَ الأوتارَ...»[12]
خداوند مرا برای هدایت و رحمت جهانیان مبعوث نمود، و دستور داد تا آلات غنا و موسیقی، مانند: نای، تنبور، تار و... را از بین ببرم.
..................................................................................................... 
حضرت علی (ع) دید مردی نوازندگی می کند، او را موعظه نمود و از عملش نهی کرد و دستور داد وسیله نوازندگی او را شکستند، آنگاه فرمود: از این عمل زشت توبه کن.
پس از توبه آن مرد، حضرت فرمود: آیا می دانی که موقع نواختن، ساز چه معنائی را می رساند؟
- نه! وصی پیامبر(ص) بهتر می داند.
سپس حضرت علی (ع) چنین فرمودند: هنگامی که ساز نواخته می شود، زبان حالش چنین است::
به زودی پشیمان می شوی، به زودی پشیمان می شوی، به زودی وارد جهنم می شوی ای نوازنده موسیقی
امام صادق (علیه السلام) فرمود: اگر در منزلی چهل روز نوای موسیقی پخش شود، شیطان وارد شده، چنان قدرت نمایی کند که غیرت و حفظ ناموس را از او بردارد، آنچنانکه حتی اگر به ناموس وی هم تجاوز شود، در نزد او اهمیتی ندارد.
همچنین فرمود:«خانه ای که در آن غنا باشد، از فساد و فحشا مصون نخواهد بود.

در حدیث دیگری آمده:« ... ایاکم و الغناء، فانه ینقص الحیاء ... [5]» «از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیاء را از بین می برد، شهوت را زیاد می کند. مردانگی را نابود می سازد، و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام می دهد.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) : هر کس به لهویات گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب شده ریخته خواهد شد. (مستدرک ج 2 ص 459 
«و من الناس من یشتری لهو الحدیث ... [1]» و برخی مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است.
«لهو الحدیث» به هرگونه سخن با آهنگ سرگرم کننده و غفلت زا گفته می شود. روایات متعددی آن را به غنا تفسیر کرده است.
تمامی فقیهان شیعی بر این باورند که غنا حرام بوده و هیچ شک و تردیدی در آن نیست. 
تضعیف اراده و شکست شخصیت
شنیدن و نواختن موسیقی، آن چنان اراده را سست و غریزه جنسی را تحریک می کند که شخص را بی اراده و بدون اختیار به حرکت در می آورد و شخصیت انسانی خود را در اختیاز نوازنده و خواننده قرار می دهد.
,:ضعف اعصاب و بهم خوردن تعادل روان.
از موضوعاتی که روی تمام بدن اثر می گذارد، موسیقی است؛ زیرا موسیقی در سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک اثر داشته و تعادل روان را بر هم می زند و به دنبال آن سلامتی بدن را تحت فشار قرار می دهد. موسیقی با نواهای حزن آمیز و یا آهنگ های نشاط انگیز خود، گاهی آنچنان تعادل اعصاب را از بین می برد که جذب، دفع، هضم، ترشحات، ضربان قلب و فشارخون و مایعات دیگر را مختل ساخته و شخص را به امراض فراوانی نزدیک می کند.
همچنین در اثر فشار شدیدی که تحریکات خارجی موسیقی روی اعصاب وارد می کند، قدرت اندیشه را از انسان گرفته و آثار جنون و مرض هائی در افراد ظاهر می شود که به نمونه هایی اشاره می شود:
هفتاد و پنج درصد(75%) موسیقی دانان اسیر آشفتگی های فکری بودند. بتهُوِن، شوبرت، دووراک، شومان، نیچه از آن دسته موسیقی دانانی بودند که دیوانگی و جنون گریبان گیرشان شد. مندلس، باخ، اول و شوپن هم ازآندسته گروه موسیقی دانانی می باشند که در اثر اختلالات روانی تا سرحد جنون گام نهادند.
پیامبر(ص) فرمود: «ایّاكم واستماع المعارف و الغنا فأنّها یبنیان النفاق فى القلب كما ینبت الماء البقل؛[۲] از شنیدن و گوش دادن به موسیقى و غنا پرهیز كنید زیرا آن ها در قلب نفاق مى رویاند چنان كه آب سبزى را مى رویاند».
مجله روشنفکری درباره یک کنسرت موسیقی می نویسد:
«وقتی دخترها و پسرها آهنگهای تند و رعشه انگیزشان را مترنّم می سازند، سالن به لرزه می افتد، دخترها جیغ میکشند، به سر و گوش هم مشت می کوبند، غش می کنند، موهای خود را چنگ چنگ میکَنند و پسرها از هوش می روند»,
«در ملبورن پنجاه هزار نفر بعد از گوش دادن به یک کنسرت موسیقی چنان به هیجان آمدند که ناگهان همه به هم ریختند و بدون جهت یکدیگر را زخمی کردند و تا آمدن پلیس، چند نفر به ضربه چاقو از پای در آمدند، به چند نفر تجاوز شد و تعداد زیادی مجروح شدند.»,
بنا براین به گواهی برخی پزشکان، غنا و موسیقی آثار زیانباری بر روی اعصاب داشته و شخص را دچار افسردگی و مبتلا به فشار خون می کند,
http://sajed.blogsky.com/1390/05/05/post-200/
وبلاگ نگاهی به ژرفای نگاه 
http://www.soalcity.ir/node/1115
مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی
..............................................................................................
نظر اهل سنت درباره موسیقی: 
عبدالرحمان جزیری در کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه ، نظر مذاهب چهارگانه اهل سنت ر ا درباره غنا وموسیقی به ترتیب زیر نقل کرده است:
الف )شافعی : امام غزالی دراحیا علوم الدین گفته است : روایات ، دلالت برحلال بودن غنا ، رقص ودایره زدن دارد .....به شرط این که فتنه یا محظور دینی برآن مترتب نباشد.
ب)حنفی ها گفته اند : غنای حرام ان است که بر الفاظ حرام مانند توصیف زن معین یا توصیف شراب بدگویی از مسلمان وامثال آنها مشتمل باشد وگرنه حرام نیست
ج) مالکی ها : الات موسیقی که نکاح را آشکار می سازد مثل طبل ودایره بدون حلقه ، استعمال آنها تنها درباره نکاح جایز است بعضی از ا نها گفته اند : موسیقی تنها درمجلس ولیمه نکاح مباح است وبعضی دیگر گفته اند:موسیقی درمجلس عروسی عقد وهر مجلس سرور وشادی دیگر مباح است واختصاص به ولیمه نکاح ندارد اما غنافقط رجز خواندن با اهنگ غنا حلال وبقیه حرام است
د) حنبلی ها:هیچ کدام از الات موسیقی از قبیل : عود ، مزمار ، طبل ، رباب و امثال اینها حلال نیست اگر یکی از ابنها درمجلس ولیمه باشد اجابت دعوت ورفتن به ان مجلس حلال نمی باشد اما غنا زیبا نمودن صدا و ترنم ذاتا حلال است .....وبا اهنگ خواند قران مکروه می باشد
الموسوعه الفقهیه ج2ص42-44)
....................................................
آیاآموزش موسیقی و خصوصا سنتور جایز است و اگر این آموزش موجب ترغیب و تشجیع دیگران باشد حکم چیست؟
استفاده از آلات موسیقی اگر به منظور اجرای سرودهای انقلابی و مذهبی یا اجرای برنامههای مفید و ارزشمند و امثال آن از اموری که غرض عقلایی بر آن مترتب است اشکالی ندارد به شرط آنکه مستلزم مفسده نباشد. و تعلیم و تعلم برای این غرض اشکال ندارد.اما ترویج موسیقی و اهتمام و اشتغال به آن با اهداف حکومت اسلامی منافات دارد و قیام به ترویج و نشر آن در مرکز تعلیم سزاوار نیست خصوصا بین جوانان زیرا صلاحی در این آموزش نمیباشد.
http://islamigroop.mihanblog.com/post/246
فقهاي اسلام - اعم از سني و شيعه - غنا را حرام و خواننده و شنونده آن را فاسق دانسته اند، هم چنين به حرمت موسيقي (نوازندگي) و گوش دادن به آن و ساخت و ساز و خريد و فروش آلات آن فتوا داده اند.
اين مطلب در ميان فقهاي اسلامي اجماعي بوده، بلکه يکي از ضروريات اسلام مي باشد. البته در اين مسئله اختلاف هاي جزئي نيز وجود دارد و گروهي از فقهاي اهل سنت در صورتي غنا و موسيقي را حرام مي دانند که با حرام ديگري همراه، يا مقدمه براي حرام ديگر باشد، ولي برخي از فقهاي اهل سنت و همه فقهاي شيعه قائل به حرمت ذاتي غنا و موسيقي هستند.
در اين فصل، ابتدا به آرا و فتاواي فقهاي اهل سنت اشاره و سپس سخنان برخي از فقهاي شيعه درباره حرمت غنا، موسيقي و آلات آن بيان خواهد شد.
http://rasekhoon.net/…/%D8%BA%D9%86%D8%A7%20%D9%88%20%D9%8…/

Keine Kommentare: