مقاله ای پیرامون فتوای مراجع اهل تسنن وتشیع عراق وایران برعلیه مردم یارسانی وکاکه ای
مقدمه : در هفته گذشته شاهد دو اظهار نظر مشابه از یک مرجع تقلید دینی شیعه در شهر قم و یک امام جماعت اهل تسنن در کوردستان عراق در باره مردم یارسان بودیم . این دو مرجع ، مردم یارسان را کافر ونجس خطاب کرده اند. در واقع احکام وفتواهای این مراجع برگرفته از آیات واحکام قرآن مجید می باشد ، لیکن با این وجود ، این مقاله قصد نقدو بررسی وبه چالش کشیدن دین اسلام را ندارد اما می کوشد که دلائل چنین اظهار نظرهایی را ریشه یابی کند .الزم به یادآوریست که این اظهار نظرها مطالب جدید وتازه ای نیستند وسابقه طولانی دارند. کافیست که در اینترنت وگوگل این جمله را جستجو کنید تا به اظهار نظر های مشابه همه مراجع دینی اسلامی در باره یارسان دسترسی پیدا کنید :
» نظر مراجع تقلید در باره ی اهل حق یا یارسان«.
حوزه ی علمیه ی قم یک سایت اینترنتی، پاسخگویی آنالین به سئواالت شرعی به شش زبان دارد که
هرکس میتواند سئوالات خود را بطور آنالین درزمینه های مختلف پرسیده و بلافاصله پاسخ را براساس
فتوای مراجع مختلف دریافت دریافت کند. برخی از یارسانی ها تصور می کنند که مراجع دینی اسلامی اطلاع چندانی درباره ی مردم یارسان ندارند اما چنین نیست ، اکثریت مراجع وحوزه علمیه به کلیه ی
رمز وراز ومسائل اعتقادی یارسان آگاه هستند . آنها درهنگام تحصیل اطلاعات لازم دراین زمینه را
دریافت می کنند. حتی بعضی از آنان مانند حجت الاسلام آقای دکتر » اسماعیل گندمکار« که کورد
واصالتآ اهل سرپل ذهاب هستند ، سالها در منطقه گوران زندگی کرده و کلیه متون دینی یارسان را در
کتابخانه ی خود دارند ومطالعه کرده اند. ایشان به راحتی قادر به خواندن متون دینی یارسان هستند
وحتی بخش های زیادی از متون دینی را از بر هستند. واما نمونه هایی از فتوا واحکام شرعی مراجع
تقلید ایران در باره ی یارسان :
نظر آیت هللا هادوی تهرانی: » اهل حق دارای عقاید متعددی و مخصوصی هستند که مخالف دستورات اسلام است. و آنان را در گروه کافران قرار می دهد. بعضی از این عقاید را در پاسخ تفصیلی بیان کرده ایم«.
نظر آیت هللا هادوی تهرانی: » اهل حق دارای عقاید متعددی و مخصوصی هستند که مخالف دستورات اسلام است. و آنان را در گروه کافران قرار می دهد. بعضی از این عقاید را در پاسخ تفصیلی بیان کرده ایم«.
آیت هللا صافی گلپایگانی:»» پاسخ به سئوال مربوط به فرقه ي معروفه به اهل حق كه نمونهاي از عقائد
جداً لازم است مؤمنین و مؤمنات از معاشرت و آنها را ارسال داشته اید، آنها از طریق حق منحرفند و
اختلاط با آنها اجتناب نمایند و ازدواج با آنها نیز حرام است.««
ازدواج شیعه با اهل حق:آیت هللا مکارم شیرازی:
با بررسی و مطالعه در عقاید فرقه اهل حق ! به روشنی برخی از انحرافات مثل حلول روح پدیدار
است، لذا به نظر می رسد با وجود این انحرافات که وجود دارد ازدواج با این فرقه ها از نظر فقهی
...!برای شیعیان محل اشکال اساسی هست««.
براساس نص صریح قرآن مجید ، اسلام آخرین دین وحضرت محمد آخرین پیامبر خدا می باشد .
وهرکس که به هر طریقی ادعای پیامبری وابداع دینی جدید کند مشرک وکافر است چراکه بارها در
سوره های مختلف چنین تکرار شده است :
آيه "اليَومَ اَكمَلتُ لَكُم دينَكُم و اَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي ; (مائدة ، 3 )امروز دین شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم««.
در حقیقت، بعضى از پیامبران را بر بعضى برترى بخشیدیم...« و از پیامبران، پیامبر اكرم(صلی اللًه علیه و اّله و سلم ) از همه برتر است. در حدیثى پیامبر گرام(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: خداوند 124 هزار پیامبر آفرید كه من از همه آنان گرامى تر هستم در عین حال فخر و مباهاتى نمى كنم.•دلایل فراوانى بر این برترى هست كه به برخى اشاره مى شود.
1 .خاتمیت; پیامبر اسالم خاتم پیامبران است. «ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ ..;)احزاب،40 )محمد پدر هیچ یك از مردان شما نیست. ولى فرستاده خدا و خاتم پیامبران است.: وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ «. )آل » عمران 85
» هر کس به دینی غیر از دین اسلام را ایمان بیاورد،از وی پذیرفته
نخواهد شد، و در آخرت از زیانکاران خواهد بود«.
و در آیه 19 همین سوره می خوانیم: إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الإِسْلامُ ... = دین پیش خداوند فقط اسلام است.««.
با توجه آیات مختلف قرآنی نتیجه می گیریم که فتواها همه مستند بر قرآن مجید
می باشند. اما یکی ازدلائل مهمی که مراجع دینی اسلام برای عدم پذیرش
وعدم برسمیت شناختن دین » یاری « ومردم یارسان می آورند این است که
اظهار می دارند :» در قرآن نامی از » اهل حق « ومردم یارسان برده نشده است
. در واقع پیام اصلی سخنان اینان این است که گویا : »چون اسلام یک دین کامل
و سنگ محک برای سنجش همه ی اعتقادات وباورها است لذا هر آنچه که در
قرآن به آن اشاره ای نکرده باشد ، هیچگونه مشروعیت، واقعیت وحقیقتی ندارد.
در پاسخ به این اعتقاد باید گفت که در قرآن مجید از بسیاری موضوعات سیاسی
اجتماعی و بسیاری موجودات زنده یا مکان های جغرافیایی اشاره ای نگردیده ونام
برده نشده است لیکن این چیزها وجود دارند . مثلاً در قرآن ،از بسیاری اقوام وملت
ها نام برده شده مثل قوم بنی اسرائیل، قوم نوح، قریش،یاجوج وماجوج،ثمود،
مدید روم وقوم عاد، اما نامی از » ملت کورد« برده نشده است اما واقعیت این
است که ملت کورد هزاران سال قدمت دارند ووجود خارجی دارند. آیا میتوان
بواسطه ی نبودن نام مردم » کورد وکوردستان « منکر این ملیت شد؟ در مورد
میوها نیز ، قرآن فقط از میوهایی که در مناطق گرم وخشک رشد می کنند نام
برده است و از میوهایی همچون ، مرکبات ، آناناس ، موز ، توت فرنگی ، زردآلو و
............نام برده نشده . درکتاب قرآن نامی از جنگلهای پر باران استوایی ، عصر
یخبندان ،برف ،سفر به فضا و احکام شرعی در کره ی ماه ، مریخ وسایر سیارات
نامی برده نشده ، اما همه ی اینها واقعیت های موجود هستند .
قرآن کتابی است که در زمان ودوره ای خاص در یک منطقه جغرافیایی خاص
برای اعراب بادیه نشین با روابط اجتماعی مختص خودشان تنظیم شده است
وشاید به همین خاطر است که خداوند در سوره های های مختلف ابراهیم آیه 4 ،یونس 47،النحل 36، الزخرف 3، یوسف2، طه 113،الحج 25،34،67،78، الشعرا 195، فصلت44و و می گوید :
» ما برای هر قومی پیامبری از بین آنها با همان زبان فرستادیم«.
حال که چنین است پس مردم یارسان حق دارند که به زبان کوردی با خدای خود
راز ونیاز وعبادت کنند چون زبان مادری آبا واجدادی شان زبان کوردی است .
خداوندی که خالق ، قادر مطلق توانا وعادل است ، قاعدآ همه ی زبان های دنیا
را درک می کند. پس چرا من به عنوان یک کورد که زبان ،فرهنگ وآداب ورسومم
کوردی وکاملاً متفاوت با اعراب دارم باید از پیامبر ودین عرب پیروی کنم ؟
البته باید متذکر شد آیه ی فوق با آیه 85 سوره ی آل عمران ) که فقط دین اسلام را برحق می داند(تناقض دارد . اینگونه تناقضات متعدد در زمینه های مختلف در قرآن
ناشی از موقعیت های مختلف وتاریخ زمانی متفاوت آیات قرآنی می باشد. بدین
معنی که آیات قرآن به طور کلی به دو بخش تقسیم می شوند : آیات مکی ، و
آیت مدنی. آیات » مکی « که از صلح ، مهربانی ، رآفت وبخشش وتعامل با مخالفان
سخن می گویند ، مربوط به سال های اول نبوت پیامبر درمکه یعنی زمانی که
پیامبر دارای پیروان زیاد وقدرت نبود. اما آیات مدنی که امر به حمله وقتل عام
مشرکان ، کافران ومخالفان می کند، مربوط به زمانیست که پیامبر در مدینه صاحب
پیروان زیاد و قدرت شدندو تصمیم گرفتند باسپاهی عظیم به مکه بازگردند .
صدور احکام وفتواهای شرعی در باره ی مردم یارسان وکاکه ای ایران و کوردستان
عراق عواقب بسیار بد وخطرناکی را درپیش دارد . متآسفانه با رشد سرطانی
گروهای تروریست و تندرواسلامی همچون القاعده، طالبان، داعش یا دولت
اسلامی ، در منطقه ، بیم آن می رود که در صورت گسترش دامنه ی جنگ ، ونفوذ
تندروهای اسلامی داعش به مناطق » کاکه ای نشین « کوردستان عراق و مناطق
یارسانی نشین ایران ، فاجعه ی نسل کشی کاکه ای ها ویارسانی ها ، همچون
فاجعه ی نسل کشی » ایزدی های شهر شنگال « کوردستان عراق تکرار بشود
ازطرفی دیگر با توجه به مساوی نبودن حق وحقوق مسلمان وغیر مسلمان از نظر
اسلام ، بیم آن می رود که صدور این فتوا ها باعث افزایش تضییع حقوق یارسانی
ها در دوائر دولتی ومحاکم قضایی ایران گردد.
متآسفانه با وجود اینکه مردم یارسان ، صلح جو ترین ، آرامترین وکم ادعا ترین
مردمان بوده وهستند ، وبه همه ی عقاید وادیان احترام می گذارند ،وهمواره در
پاسداری از مرزها واحترام به قوانین مدنی موجود کشور ، پیش قدم بوده اند، اما
همیشه شهروند درجه سه محسوب شده و نه تنها حق وحقوقشان نادیده گرفته
شده ، بلکه دین شان نیزبرسمیت شنا خته نشده است، لذا مجبور هستند که
با هویت غیر واقعی ، غیر یارسانی در اجتماع ظاهر شوند وفرهنگ ، زبان ودیناصلی وواقعی خود پنهان کنند . و این موضوع خالف کرامت انسانی و حقوق بشر
می باشد.
به استناد متون دینی مردم یارسان، دشمنی وعداوت مالیان و مراجع شرعی با
دین » یاری« از گذشته های دور وجد داشته و مخصوصآ در دوره ی پردیور که دین
یاری از حالت غیر آشکار ومخفی ، به حالت آشکار و مکتوب شدن درآمد ، بیشتر
وبیشتر شد. به همین دلیل درمتون دینی یارسان میتوان رد پا ونشان های این
خصومت را یافت . در » دفتر پردیوری« یا » دیوان گوره « در قسمت کالم » گروه
گروه« چنین نوشته شده است :
هنت گروی مرامان بی رام
مالن او ، مزگفت جه صبح تا و شام
ریشخند مکران
وواته وکالم
هنت گروی مرامان بی در
کفتنی اوشون سیا ه خوان شر (شرع)
ریشخند
مکران وواته وگوهر
هنت گروی مرامان بی حول
پشت او آبادی روشان مو چول
مجاز موانان قیس
پوس وکول
اول وآخرمان یار
معنی کلام:
1.عده ای هستند که اعتقاداتشان از ما فاصله ی بسیار دارد ، آنها صبح وشب در
مسجد ، سجده ، تسبیح ومهر ودعا مشغولند وبا » یارسان« بسیار مخالفند.
2.عده ای هستند که سراسیمه به مسجد می روند ودر منبر، به متون دینی
یارسان ، دشنام می دهند.
3 .عده ای نیز به تقلید وپیروی از مالیان ومراجع شرعی ، » گفته ها وکالم ومتون
دینی « ما را مورد تمسخر قرار می دهند.
4.این عده تالش بیهوده می کنند زیرا در واقع آنان به مانند کسی هستند که )
جهل ونادانی چشم بصیرت آنها را بسته است و راه سعادت را گم کرده و( به
سوی پرتگاه می روند.
اول وآخر یار.
درپایان انتظار می رود که احزاب و سازمان های سیاسی مدافع حقوق بشر )در
داخل یا خارج از ایران( اهمیت بیشتری به مشکالت مردم یارسان بدهند و دفاع از حقوق این اقلیت دینی را در برنامه ها ی خویش بگنجانند وندای حق طلبانه
این مردمان را به گوش جهانیان ونهاد های حقوق بشری سازمان ملل برسانند .
واما سخنی با دولت حریم کوردستان عراق: جناب آقای مسعود بارزانی همانطور
که میدانید، خوشبختانه در سایه ی جوانمردی، رشادت ، شجاعت ، مقاومت
ومبارزه ی پیشمرگان کورد ، همکنون شهرهای بزرگ کوردستان عراق در امنیت
وآرامش می باشند وهرروز بخش های دیگری از لوث وجود کثیف تروریست های
دولت اسالمی داعش پاک می شوند. این امنیت مدیون خون فرزندان دلیر
کوردستان است ، کوردستانی که همچون باغ زیبایی از گلهای رنگارنگ ، مردمانی
شریف، صلحجو ، با اعتقادات وباورها و مذاهب و ادیان مختلف ، سنی ، شیعه ،
کاکه ای ، مسیحی و یهودی سالهای سال بدون مشکل باهم زندگی کرده اند،
پس اجازه ندهید که مالهای خائن به کورد همچون » مال اسماعیل سوسویی«
مساجد شهرهای اربیل و سلیمانیه را تبدیل به بلند گو و مرکز فرهنگی وتبلیغ »
داعش « کنند. نگذارید که تجربه ی فاجعه ی تلخ قتل عام ونسل کشی »
کوردهای ایزدی در شنگال« برای » کاکه ای ها « نیز اتفاق بیافتد. عالج واقعه را
باید پیش از وقوع کرد.
سید فریدون حسینی . اردیبهشت نودو پنج . . seyedfereidoun@hotmail.com
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen