Donnerstag, 14. August 2014

از اشعار لَکی قدیمی لک امیر

از اشعار لَکی قدیمی لک امیر
فلک حیله ساز
فلک چَت بوشم چَرخ چَپی گرد
چیوت بوشم و گرد لک امیر چت کرد
چیوت بلا ونم عروس صَدچی جا
عجوزه بدفرم بی شرم و حیا
کُهنه رقاصه مار خوش خط و خال
لکاته ی دهر پست روزگار
تا که کورپه ی بیم معصوم بی خَوَر
فریب منته میا وَ شیر مادر
وَ اوان طفلی من شوخ و شیدا
هنر تو یه بی آیلتی گوله مه یا
چیو دیو فسانه وَ پیم مَخَنیاین
وَ نامردیا دَس ویت مه شانیاین
حیله و فریب پیشه ویت کردی
وَ صد فَر و فَن ویت در مآوردی
مه ناشی نارَس کَم عقل و نایان
تو کهنه بیوه پند و هزار زان
وَ ظاهر وینه ی دوس گیان گیانی
وَ باطن کینه ت وَ پیم مرشانی
یتیمت کردم وَ نوجوانی
هَریت دامی سَر وَ زندگانی
وَ مرگ دالکم تیز و گز بریام
پلکیامه خاکا همیژ و رزیام
عُمرم چیه سَر هَر وَ داخ و دووی
وَختی هاتمو وژ جوانیم طی بووی
جوانیم طی بی پیر بیم و خاپیر
خمین دلهرده ای فلک دلگیر
روی سی ای مردم خجل اَژ اولاد
رنجم هَدَر چی چووی رَنج فرهاد
هَر چه ی گیانم کَن عمرم حساو کرد
هَر چی تاسم هایشت تاس من نه ورد
و دوویزان زنئی سَر مَرن چوویچیا
هَر چی دوویزم دا نوا ریم گیرا
فلک حیله ساز هَر حیله سازی
بدبختت کردم وَ دوویزان بازی

(خریوه_دیوان اشعار لکی لک امیر صفحه 36)

مطلبی به قلم کیومرث امیری (لک امیر) در مورد ایزدیان



که امروزه توسط ترویستهای بی رحم داعش به سرنوشت قتل عام و نسل کشی دچار شده اند بر عهده ی تمام ملل جهان به ویژه سازمان ملل متحد و نیز بر عهده ی دولت اقلیم کردستان و تمامی کردهاست. چرا که ایزدیها هیچ جدایی از کردها نداشته و نسل و نژاد آنها از کردهای اصیل که بعضا از آنها تحت عنوان کردهای فیلی یاد می کنند هستند. متاسفانه روشنفکران ایزدی و نخبگان و صاحبنظران این مردم مظلوم و حقیقت جو در طول سالها نتوانستند راه و رویه ی هویت خواهی را برای آنها بگشایند و آنها را با مسایل پیچیده ی امروزی آشنا نمایند. کردها از هر حزب و گروهی که باشند وظیفه انسانی و ملی دارند با تمام توان و قدرت از جان و مال و حیثیت ایزدیها دفاع کنند زیرا دفاع از ایزدیها بخش مهمی از تاریخ سیاسی کرد و کردستان را در این برهه ی از تاریخ و برای ایندگان رقم خواهد زد. امروز وظیفه ی انسانی و ملی همه ی کردها دفاع قهرمانانه از همخونهای خود در هر کجا و به ویژه دفاع از ایزدیها بدون هیچ عذر و بهانه و اختلافی می باشد. نسل کشی و وحشیگریهای داعش در قبال ایزدیها باید زنگ خطر این گروه ضد بشر را برای جهانیان به صدا در آورده و جهانیان بدانند سکوت در مقابل آنها و خاموشی گرفتن در برابر این دست ظلم و خونریزیها چنانچه به موقع در برابر آن اقدام نشود، روزی دامن همهگان را خواهد گرفت.






، مکان مقدس ایزدی‌ها

فرات‌نیوز با انتشار چند عکس گفت که آرامگاه «شیخ‌شرف‌الدین»، مکان مقدس ایزدی‌ها، در تصرف نیروهایِ گریلا است. هم‌اکنون نیروهای ه.پ.گ، مبارزان ی.پ.گ، و یگان‌های مقاومت


شنگال، از آرامگاه محافظت می‌کنند.

بخوانید تا بدانید داعش زیر بُته بار نیامده است




بخوانید تا بدانید داعش زیر بُته بار نیامده است

مُهر کردنِ گردنِ زرتشتیان توسط مسلمانان


ولید بن صالح از واقدی و او از ابن ابی سبره و او از مسور بن رفاعه نقل کرد که عمربن عبدالعزیز گفت: خراج سواد (١) در عهد عمر یکصد هزار هزار درهم بود. چون حجاج بر سر کار آمد، این خراج به چهل هزار هزار درهم رسید.
ولید از واقدی و او از عبدالله بن عبدالعزیز و او از ایوب بن ابی امامة بن سهل بن حنیف و او از پدر خویش روایت کرد که عثمان بن حنیف پانصد هزار و پنجاه هزار «علج» را مهر بر گردن زد (٢) و خراج در زمان ولایت او به صد هزار هزار درهم رسید.
«فتوح البلدان، بلاذری، برگِ ٣٨۶»
(١). سواد نام منطقه یی بزرگ از ایران عهد ساسانی است که در حال حاضر تمامی بخشهای حاصلخیز عراق را در بر می‌گیرد. به روایت ابن خرداد (جغرافیدان معاصر بلاذری) ایرانیان سواد را «دل ایرانشهر» یعنی قلب کشور ایران می‌نامیدند و سواد مشتمل بر دوازده استان و شصت شهرستان بوده است. نامهای این استاﻧﻬا چنین بود: شاد پیروز (که اعراب آن را حلوان نامیدند)، شاد هرمز، شادقباد، بازیجان خسرو، شاد شاپور (که اعراب آن را کسکر نامیدند)، عال، شاد ﺑﻬمن، اردشیر بابکان، به زی ماسپان، ﺑﻬقباد بالا، ﺑﻬقباد میانه، ﺑﻬقباد پایین. طول سواد یکصد و بیست و پنج فرسنگ و عرض آن هشتاد فرسنگ بوده است. تیسفون پایتخت ایران نیز در سرزمین سواد قرار داشته است (ابن خرداد به: المسالک و الممالک).
(٢). در اوایل عصر اسلامی بر گردن اهل ذمه[زرتشتیان] طنابی می‌بستند و محل گره آن را پلمب می‌کردند و علامتی بر آن پلمب نقش می‌شد و گاهی فقط طناب را با تکه‌ای سرب یا فلز دیگر محکم می‌بستند. آن پلمب و نقش را خاتم و این عمل را ختم می‌نامیدند.
برخی اوقات به جای این کار روی دست اشخاص با آهن علامتی داغ می‌کردند. زنار بستن نیز کاری از همین گونه بوده است. سرخسی در مبسوط خود به چند فرمان اشاره کرده حاکی از اینکه اهل ذمه باید زنار بر میان بندند و بر گردن‌هایشان خاتم از سرب یا مس ﻧﻬاده شود و یا جرس بر گردن ببندند (مبسوط، جلد یکم).
گاهی عمل ختم یا علامت ﻧﻬادن بر روی دست را نسبت به برخی از صاحبان حرف به سبب اهمیت خاص مورد انجام می‌دادند. چنان که بلاذری نمونه یی از آن را در مورد ضرابان پول و نمونه دیگر را در مورد نگاهبانان ذکر کرده است. در یک مورد دیگر نیز گفته است که روی دست تازه مسلمانان یکی از نواحی قنسرین نام این شهر نقش شد.
_________________________
ایران درحال گذار از اندوه 1400 ساله:
هم‌میهن تاریخ امروز به ریخت هارمونی واری در حال تکرار است، تایمز خبرداد:داعش زنان ایزدی(فرقه‌ای از زرتشتیان عراق) را به 500 تا سه هزار دلار می فروشد!(در زمان عمر زنان ایرانی را به 500 درهم در بازارهای اسلامی می‌فروختند) در این گزارش آمده از این زنان برای بهره‌کشی‌های جنسی و خانه‌داری سود می‌برند.تنها از شهر شنگال 1200 زن و دختر ربوده شده. برپایه نص قرآن، زنان شوهردار در نبرد با کفار جزو غنیمت اسلام شمرده و اسارت‌شان به منزله طلاق شمرده می‌شود. از این رو از منـظر قرآنی همخوابگی با آنان برای سربازان اسلام بلامانع است.

له اشعار شاعر عزیزمان دکتر سیروس قامیشلو..... کورد و کوردسان په ژاره ی تومن






له تریوه ی مانگ
چوی بلخی له ژیر کولانه ی بژانگ
له سر یالی
کیشکچی رییل روی وه محالی
چوی قمچی ژار وه دم , ده س ِ چه تالی
له کویچه باخی
چوی تُرویکه ی ئسکل ژیر چَرداخی
له به رز بانی
چوی سه ر پاسار, چه وه رری میوانی
له لیژ ئاوی
چوی تِرکه ی بزه خه نه ی خاوی
له نوقم کانی
چوی چاوی که بِدروشی له جامیلک ئاوی
له ژیر هه وری
چوی بو سلامی
له گول وه دمی نرمه واران به وری
له پای داری
چوی شه که تی هلاله ی چاوه ری وهاری
له ژانی
له داخی
له زویخاوی
له ئه سرین ِ هامیته ی طم و توز چاوی


له دنگ گریای خودا
له قروژنک سیه کتاوی

له مالی
له دیشتی
له سه ر کلاوه ی کویه ی به ناوی
له ده م منالی تامازروی ممک وشک و کالی
له باوش ِ چول ژنی
که بوده قه ور منالی
له شان و کول شه کت پیاوی
که مل برز گرد وه نا حساوی
له په شیوی قژی
شیویای له شین برای
له قرمزی دم و دمچاوی
کنیای و کوتیای له داخ رنجه رویی باوگ کوشیاوی

م هه ر په ژاره ی تومه
چاوی چاوه ری سربرزی دواره ی تومه
له ئی ئاسمان بی هه ساره
له تار و ته می ئی شه واره
طمای هلاتن هه ساره ی تومه

کورد و کوردسان
په ژاره ی تومه

س. قامشلو

ابراز همدردی و اعلام آمادگی یارسانیان برای پاسداری و حمایت از اعتقاد و شرف کرد

یارسانیان ایران نیز ضمن همدردی، آمادگی خود را برای پاسداری و حمایت از اعتقاد و شرف کردی و خاک کردستان اعلام می دارد.
d
 نیروهای تروریستی اسلام گرای عراق و شام، موسوم به داعش پس از تصرف قره قوش وارد منطقه یارسانی نشین باینان در شرق این شهر به سمت خاک کردستان شدند و این منطقه را نیز به تصرف خود درآوردند. لازم به ذکر است که باینان دهستانی بزرگ است که شامل ده روستای بزرگِ صد خانه واردی می باشد که مهمترین آن روستاها وَردک می باشد که بیشتر از 2000 نفر سکنه دارد و همچنین مقبره دو شخصیت بزرگ یارسانی از قرن دهم هجری قمری با نام های شاه هیاس و پیرقنبر شاهویی در آن می باشد، که بیم آن می رود توسط این تروریست ها در خطر تخریب و انفجار قرار بگیرد.


حمله به خاک کردستان توسط داعش علاوه بر آنکه باعث تخلیه منطقه باینان از سکنه شده، احساسات یارسانیان ایران را نیز جریحه دار نموده؛ پس به همین خاطر یارسانیان ایران نیز ضمن همدردی باتمام برادران کرد کوبانی، شنگال، و باینان تا جنوب کردستان عراق آمادگی خود را برای پاسداری و حمایت از اعتقاد و شرف کردی و خاک کردستان اعلام می دارد.


برگرفته  از  سایت  یارسان 
http://www.yaresan.com/new/98-news-special


شعر از علی بخش مرادی: جفای بی سودم جفای بی سودم

جفای بی سودم جفای بی سودم
 اخ پی رنج پوچ جفای بی سودم
 دادپری مایه بخت نابودم
 فریاد پی دله وهون الودم
 پری رنج برده کس پی نزانام
 پی نامه هجران هیچ کس نوانام
 پی جفای عبث وبی حدبردم
 پی عمرشباب وتال ویردم
 پی پی نزانای سوزشوناله م
 پی لافاوبرده رنج چن ساله م
 پی اراگیلی کس لی نپرسام
 پی کس ودعای وسوزنترسام
 پی تخم محنت صحرای دل شه نم
جه لای هاومالان من به جامه نم
 هراخ بکیشوم پی رنج وباییم
 پی جواونیایی دولت زیاییم
 پی عمرشباب وتال ویارام
 پی سنگ سیای وطالع وارام
 اخ پی حسرتان گشت جه دل مه نم
 پی ریشه شادی سیل غم که نم
 پی باغ دماغ زیو خزان کرده م
 سوزه غم وتوین پی هردان برده م
 پی خیل خانه عیش صحرای دل که نن
 پری توردام نه راگم تنن
 صادق بناله پی رنج برده ت
پری ظلم سخت لیل چنی کرده ت

شعر از علی بخش مرادی نام شعر:رنج پیری

وینه ی  علی بخش مرادی و  خانمی 



شعر از علی بخش مرادی نام شعر:رنج پیری
 بنور وی قامت جه خم چم وردم
پاسی نه دوران دنیا طی کردم
چون بین و قوس دس کمانگیر
چون صید نه چنگال صیادان اسیر
 چون رنگین کمان چمیان چه وردن
پیشانی سجده و زانو بردن
 زانو ورو سر سر ورو زانو
هنجره نغمه پیری موانو
 ها وختن بچم پی اخر منزل
بورم و خاک حسرتان دل
 وچن حسرتان دل و دردوه
سر بنم و بان سنگ سردوه
فارغ بوم نه جور جفای روزگار
عکسم بمانو پری یادگار
 وصیتم ایدن و قوم و خویشان
هرکس پری من درونش ایشان
وروی عکسکه پشیو حالکم
طی کرده زمان پر ملالکم
 نکیشون پرده بادا اظهار بو
پی دید یاران با اشکار بو
هرکس وروی میل شعرم بوانو
مانا شکاو بو ماناش بزانو
 مزانو عمرم و تلخ ویردن
و جورو ستم دنیا طی کردن
 داخم پی عمر و تلخ ویردم
پری حسرتان و باقی بردم
 منم علی بخش مینت بارکه
جور جفا کیش روزگارکه
 دایم خم و کول سزای دوران کیش
دور کفته ی وطن نه غربت بنیش.

شعرزیر از علی بخش مرادی ساکن روستای کنه رشید عرب

شعرزیر از علی بخش مرادی ساکن روستای کنه رشید عرب

یاران پی باقی یاران پی باقی
نوبت نوبتن پی سرای باقی
عاقل مزانو یقین و تاقی
جهان جام می اجل چون ساقی
اجل پیاله می مگیرو نه دس
نوبت ونوبت میو وهر کس
هرکس پا بنی وی دنیای فانی
سرمست بو نه شوق ذوق زندگانی
پادشای زمان یا گدای شار بو
ویل سرگردان ای شار او شاربو
یاغنی دارای دولت ومال بو
یا چون عودالان ویل نه محال بو
چون قارون دارای گنج دنیا بو
غنی بی نیاز یا بی نوا بو
دارای انگشتر چون سلیمان بو
یا فرمانروای دور زمان بو
یاکشکول ودس خرقه له کول بو
ویل سرگردان له هرده چول بو
اگر بو علی ابن سینا بو
لقمان ارسطو یا ذکریا بو
زاهد حق گو یا ریاکار بو
یامدام له خوف پروردگاربو
یا چون دلیران دور کیان بو
دانشمند دور یا هویچ نزان بو
صاحب عدالت چون نوشیروان بو
دارای تاج وتخت چون کی کیان بو
حکمران دوردنیای فانی بو
یا مدام مشغول گاو چرانی بو
مدام غم وکول یا شادمان بو
یا بی باک له رنج دور زمان بو
جوان دلیر یا کفته کار بو
پیر مریض حال تک ودیوار بو
کول پوس وکول عصا ودس بو
مدام طعنه بار کس وناکس بو
درویش دل ریش اواره شار بو
گاه گاه یاتاخی گوشه مغاربو
تبرزین وشان کلپوس وکول بو
شاخ نفیروکول اواره چول بو
یا شراو بنوش پیاله ودس بو
مدام وغرور جوانی مس بو
باید پیاله می اجل بنوشو
جامه کافوری اخر بپوشو
برگ اخرت بپوشو نه ور
پی سرای باقی بکرو گذر
باید بپوشو جامه سفید رنگ
داخل بو وناو هجره گل وسنگ
خوزگ وو کسه له دور دنیا
نام نیک نامیش ممانو وجا
علی بخش وسن کوتاه کر گفتار
هر ویش ممانو خالق جبار
هر ویش ممانو تاک تنیا فرد
سر کس نزان نزاد ونمرد
وینه ی  علی بخش مرادی

Mittwoch, 13. August 2014

له اشعار شاعر عزیزمان کا ئه مین سهرابی گوران ..گشتمان شنگالیم له ی روژ تنگه..تفنگ هل گرن روژ نبرده

















هامسران شنگال

بلین و هاوار یاران شنگال

دویکه قتل عام حلبچه و انفال

ایمرو ژنو ساید کوبانی و شنگال

ایمرو روژ سخت روژ پیکارن

کردستان و دست ظلم گرفتارن

دنگ وا ویلا و شین بی کسان

بلیسه ش چرخ هفتمین سزان

زوانم قاصر قلم بی نزن

له بی دسلاتی سرم سر کزن

له خوین دیاکو هان له رگانم

پوسه پی شنگال زار و حیرانم

خوین هاو خوینم مریژو له سر

و دست عرب پست نا بشر

پی چی نسوزم پی رنگ زردی کورد؟

پری او ژنه دو گیان بی و مرد

پری منالان یتیم و یسیر

پری آفرتان له بند زنجیر

پری فروشتن ناموس کوردان

پی جهاد نکاح عده ی نا انسان

پری جوانان ناکام له ژیان

پی خمی قامت پیران چون گوچان

گشتمان شنگالیم له ی روژ تنگه

تفنگ هل گرن روژ نبرده

امین چمانت واژ بکر له نو

التجام بور و شای داله هو

سهرابی ستم تا و سر نین

مژده ی آزادی و شادی سر بین


تاریخ 2014.8.13

فراخوان مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان برای تجمع روز شنبه 25/5/1393 ساعت 10 صبح در مقابل استانداری کرمانشاه

فراخوان مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان برای تجمع روز شنبه 25/5/1393 ساعت 10 صبح در مقابل استانداری کرمانشاه

اول و آخر یار
=======================
اطلاعیه
=======================
یاران و هموطنان غیور و شرافتمند؛
پیرو درخواست مورخ 1393/5/19 مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از فرمانداری کرمانشاه برای اخذ مجوز تجمع در حمایت از مردم ستمدیده ی ایزدی،یارسان،مسیحی و دیگر گروه های قومی و مذهبی در عراق و سوریه به اطلاع میرساند:
متاسفـانه دامنه خشونت ها و فجایع جان گداز علیه مردم کردستـان و عـراق و سـوریه حتی از غزه نیز شــرم آورتر و بی رحمـانه تر می شود.قتل عام های فجیع و کشتار اسیران و زنده به گورکردن سبعانه،ربودن دختران و زنان جوان،تخریب اماکن مقدس ادیان منطقه،آواره و بی خانمان کردن صدها هزار نفر ایزدی،یارسان،مسلمان و مسیحی، به ویژه محاصره ده ها هزار ایزدی در کوهستان شنگال با وضعیتی بسیار اسفناک و وخیم و احساس خطر نسل کشی مصائبی نیستند که بتوان در برابر آنها سکوت نمود و صرفا به نظاره نشست.لذا مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از کسانی که در این باره احساس وظیفه انسانی و وجدانی می کنند دعوت می نماید که با هم در روز شنبه 25/5/1393 ساعت 10 صبح در مقابل استانداری کرمانشاه برای برآورده شدن هدف های زیر تجمع نماییم:
1-ابراز هم دردی با مردم ایزدی و یارسان و مسیحی و مسلمان و دیگر جوامع قومی و مذهبی عراق و سوریه که از خشونت های گروههای تکفیری دچار مصیبت شده اند.
2-درخواست از مجامع بین المللی برای کمک به ستمدیدگان و برخورد قاطع با متجاوزان و حامیان آنها.
3-درخواست از کشورهای منطقه برای همکاری مجدانه با هم به منظور دفع تجاوز تروریست های تا دندان مسلح و خشکاندن بسترهای خشونت و تبعیض در منطقه.
4-درخواست از هموطنان عزیز برای یاری رساندن به آسیب دیدگان و حمایت از آنها.
5-درخواست از دولت جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به گروه های آسیب دیده مذکور با فراهم نمودن شرایط لازم برای ارسال کمک های مردمی و نیز اتخاذ سیاستهای معقول و عادلانه در رابطه با اقلیت های قومی و دینی به منظور احقاق حقوق شهروندی آنها و فراهم نمودن بستر آشتی ملی و برادری و برابری در خانه ی مشترک مان ایران.
6-درخواست ملاقات با استاندار محترم کرمانشاه به منظور تبادل نظر و هم فکری برای انجام کمک های بشردوستانه به آسیب دیدگان.
بدیهی است که رعایت هر چه بیشتر نظم و متانت و آرامش در تجمع مذکور نشانه ی فرهیختگی و فرهنگ والای شما شرکت کنندگان گرامی است.
مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان-1393/5/22

Dienstag, 12. August 2014

پیام آسید نصرالدین حیدری به جامعه محترم اهل حق

جامعه محترم اهل حق
با توجه به مشکلاتی که جریانهای کور فرقه گرایانه برای مردم عراق به خصوص مردم مظلوم ایزدی و اهل حق عراق پیش اورده وباعث اوارگی ودرد ورنج بسیاری برای انها شده است انتظار میرود همسوبا دیگرهموطناناز بذل کمکهای مادی وحمایت های معنوی نسبت به این مردم مظلوم مضایقه نفرمایید
دعا گوی شما
سید نصرالدین حیدری

  با  تشکر  از  کا  نعمت  زحمتکش 

تقاضای کمک به ایزدی ها (یزیدی ها) و یارسانیان... کوردان یارسانی




تقاضای کمک به ایزدی ها (یزیدی ها) و یارسانیان :

یارسانیان عزیز، همانطور که آگاه هستید برادران ایزدی و یارسانی ما در کردستان احتیاج به هر نوع کمک هستند
از شما دلسوزان انسان دوست تقاضامند است در حد توانای خود مبلغی به شماره حساب فدراسیون یارسان پست گیرو8ـ 478743 واریز نمایید. ما کمک کنندگان را خاطر جمع میکنیم که کمکها در اسرع وقت بدست برادران ایزدی و یارسانی خود در کردستان برسانیم.


Hjälp till Eyzadier och Kakaie i Kurdistan
Hej kära Yarsan vänner.
Som ni vet Eyzidier och kakai-er i kurdistan behöver allt hjälp som vi kan skänka de
Vi försäkrar er att hjälpen ska skickas till de behövande omgående
Federation Yarsan postgiro: 478743-8.


داوای یارمه تی ئه را برا ایزه دی وه کاکه یی کان
هه‌ر ئه وجوره‌ که‌ آگادارین کومه‌لگه‌ ایزه‌دی و یارسان (کاکه‌یی) هانه‌ ژیر فشار وه‌حشیانه
گروهگه‌ل توندره‌و اسلامی جور داعش و ... کومه‌لگه‌ی یارسان له‌ ده‌یشت ولات توانیت ی یارمه‌تی مالی خوه‌ی بره‌سنیته یارسان و ایزه‌دی له‌ داخل ولات. هه‌ر اراوه‌ داوای یارمه‌تی له‌ گشت انسان دلسوز و شه‌رافه‌تمه‌ندیک که‌یت. توانین وه‌ی ژماره‌ حساوه‌یارمه‌تی خوه‌تان بره‌سنینه‌ ده‌س ایزه‌دی و یارسان له ناو ولات. 478743.8 yarsan riksforbund

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک، با اعلام اینکه شنگال عزت و کرامت کردهاست،

صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک، با اعلام اینکه شنگال عزت و کرامت کردهاست، 





افزود که توطئه‌های دشمنان ملت کرد با شکست روبرو شده است.
رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک در نامه‌ای به زبان روسی که متن آن در خبرگزاری هاوار منتشرشدە، کردهای ایزدی روسیه و دیگر نقاط جهان را خطاب قرار داده و گفت: خلق ایزدی ما در طول تاریخ بیش از دیگر خلق‌ها با قتل‌عام و نسل‌کشی روبرو شده و پراکنده شدن آن در سراسر جهان نتیجه این قتل‌عام‌هاست.
هم‌اکنون خلق ایزدی ما در شنگال و همه مناطق که تحت اشغال نیروی پلید داعش و گروه‌های وابسته به آن هستند, قتل‌عام می‌شوند, اما اینبار با گذشته فرق می‌کند. امروزه ملت کرد با همه ادیان و مذاهبش پشتیبان ایزدی هاست. یا باید همه ما دارای حیاتی آزاد باشیم یا اینکه با کرامت و شرافت جان خواهیم باخت.
او در ادامە نامە خود افزوده : توطئه‌ای که از سوی دشمنان ملت کرد برنامه‌ریزی شده بود، افشا شد و شکست خورد. دختران و پسران ما که هم‌اکنون در شنگال به شهادت می‌رسند تنها ایزدی نیستند. آنها جوانانی از کوبانی، دیرک، عفرین، هولیر، دهوک، آمد و مهابادند. چرا که شنگال عزت و کرامت کردهاست. جوانان هر چهار بخش کردستان از شنگال دفاع می‌کنند.
رئیس مشترک حزب اتحآد دمکراتیک از ایزدیان جهان خواست کە در جنگ برای بقا و زندگی در کنار آنها باشد.
صالح مسلم در خاتمە نامە از کردهای ایزدی و بویژه آنهایی که مقیم روسیه هستند خواستە تا با حمایت و کمک‌های خود در این مبارزات سهیم شوند. او نامە خود را با تصریح بر اینکە پیروزی از آن ملت کرد است بە پایان بردە است.

ادمین کوبان

وضعیت آوارگان شنگال و روستاهای اطراف آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود و در کوه‌های اطراف شنگال فاجعه انسانی درحال رخ دادن است.

گزارشی از وضعیت آوارگان کُرد ایزدی در شنگال +عکس

وضعیت آوارگان شنگال و روستاهای اطراف آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود و در کوه‌های اطراف شنگال فاجعه انسانی درحال رخ دادن است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در شهر شنگال و روستاهای اطراف آن شهروندان کُرد ایزدی توسط نیروهای دولت اسلامی به صورت گروهی قتل‌عام می‌شوند.


خبرنگار کُردپا با یکی از شاهدان عینی که در کمپ "باددا کانال" شهر دهوک سکونت یافته است، گفتگوی را انجام داده که به روایت چگونگی نجات خویش و همچنین وسایلی مورد نیاز آوارگان، می‌پردازد.

این زن که خود شاهد فاجعه قتل‌عام شهروندان ایزدی بوده، می‌گوید: وقتی که شبه‌نظامیان داعش به روستای ما آمدند، ساکنین، روستا را ترک کردند و از دروازه روستا فرار می‌کردند، من و پسرم از ترس به دستشویی پناه بردیم، دیدیم که یکی از نیروهای داعش با تیربار (بی کی سی) کمین گرفته و هر فردی را که می‌خواهد از روستا خارج گردد، هدف گلوله قرار می‌دهد.

وی افزود: سپس نیروهای داعش اجساد و برخی از ساکنین روستا را که زخمی شده بودند با لودیر زنده به گور کردند.


در این ارتباط محمد شیاع سودانی، وزیر حقوق‌بشر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: براساس اسناد معتبر که از راه کسانی که از مرگ نجات یافته‌اند به دست ما رسیده، نیروهای داعش ٥٠٠ کُرد ایزدی را به قتل رسانیده که بخشی از آنان زنان و کودکان بودند که زنده به گور شده‌اند.

این زن نجات‌یافته در ادامه از اسارت شماری از زنان و دختران توسط نیروهای دولت اسلامی خبر داد، ادعای که وزیر حقوق‌بشر عراق به آن اشاره کرده، وقتی نیروهای داعش به شنگال رفتند، ٣٠٠ زن و دختر کُرد ایزدی را به بردگی گرفته‌اند.

این زن که نخواست نامش فاش شود، گفت: شماری از کسانیکه در روستا مانده بودند توسط نیروهای پ‌ک‌ک از چنگ نیروهای داعش رها و به داخل خاک کُردستان سوریه انتقال یافتند.


شوکت بربهاری مسئول مرزی پُل فیشخاپور میان کُردستان عراق و کُردستان سوریه طی گفتگویی به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: طی شش روز گذشته، ٦٠ هزار شهروند ایزدی از این مرز وارد اقلیم کُردستان شده‌اند.

براساس آمارها، تاکنون ٣٠٠ هزار شهروند کُرد ایزدی آواره شده‌اند و بیش از ٨٠ هزار نفر از آوارگان شنگال و اطراف آن که به دلیل تهدیدات نیروهای داعش به کوه شنگال رفته بودند، تاکنون در این کوه بدون هیچگونه امکانات درمانی، خوراکی و آب بسر می‌برند.


مسئول مرز اقلیم کُردستان با سوریه خاطرنشان کرد: شهروندان ایزدی که به دلیل تهدیدات نیروهای داعش به ناچار از کوه شنگال به کُردستان سوریه می‌روند و از نقطه مرزی فیشخاپور به اقلیم کُردستان می‌آیند در کمپ و مدارس و همچنین پروژه‌های ساختمان‌سازی درحال ساخت اسکان داده می‌شوند و بازگشت شهروندان کُرد به اقلیم کُردستان همچنان ادامه دارد.


سالار عبدالحمید عزیز، مسئول کمپ باددا کانال در استان دهوک طی گفتگوی ویژه با خبرنگار کُردپا به بحث پیرامون وضعیت وخیم آوارگان در این کمپ پرداخت و اعلام کرد: نزدیک به ١٦ هزار نفر از شهروندان آواره ایزدی در این کمپ سکونت دارند که از سوی نهادهای مردمی خیرخواهانه نظیر نهاد خیریه بارزانی و نهاد (DMC رشد و پیشرفت) به آنها امدادرسانی می‌شود.

اکثر ساکنین این کمپ می‌گویند: نیاز به وسایل و موادغذایی بیشتر دارند و اکثر این موادغذایی که تاکنون در اختیار آنها قرار گرفته، روزانه از سوی ساکنین روستاهای شهر دهوک به آوارگان تحویل داده می‌شود.


خبرنگار کُردپا می‌افزاید: هر یک از کمپ‌ها بیش از ظرفیت متعارف خود آواره را در خود جای داده است و به دلیل شمار بالای آوارگان، تعداد زیادی از آنان بالاجبار در پارک‌ها سکنی گزیده‌اند.

وی می‌گوید: از چادرهای که برای آوارگان اختصاص یافته در هر چادر بیش از ٢٠ نفر در آن سکونت دارند و از هرگونه ارائه خدمات بهداشتی و امنیتی محرومند.

وی در ادامه افزود: دمای هوا بیش از ٤٠ درجه است و گرمی هوا تاب تحمل را از آوارگان به ویژه نوزدان که از هرگونه وسایل برودتی محروم هستند، گرفته
است.

عکس: صلاح نادری
21393.jpg

21394.jpg

21395.jpg

21396.jpg

21397.jpg

21398.jpg

Montag, 11. August 2014

با تشکر ازجناب استاد عزیزمراد اکبری برای این مطلب زیبا و پر معنا . به فرموده فرزانه طوس :

جناب  استاد  عزیزمراد  اکبری


چنین فرمود فرزانه طوس :

یاران داستانهای مرا که نخواندید به پست های بی اعتنایی کردید، فدای سرتان . تقاضا مندم رمز کشائی زیر را از بزرگترین شهروند ایران زمین با دقت مطالعه کنید تا بر بزرگی آن شهروند شهریار اگاه شوید : دریغ دریغ دریغ که به جای سروده های رهایی بخش آن تازی نامه یا همان جنایت نامه را مقدس شمردیم . حال نیز باید در این آتش بسوزیم و سزاوار چنین سوختنیم ، که پسر را چو پند پدر یاد برد .... ای کاش مصرع دوم را میدانستم

رمز گشایی از شاهنامه فردوسی

پیشگویی فردوسی بزرگ از وضعیت امروز ایران

چو روز اندر آید به روز دراز

شود ناسزا شاه گردن فراز


سالها پس از من روزی خواهد آمد که درایران سخن گفتن از شاه جرم خواهد بود

تبه گردد این رنجهای دراز

نشیبی درازست پیش فراز


تاریخ و فرهنگ با شکوه ما بر باد می رود و ایران به سراشیبی سقوط خواهد غلطید

نه تخت و نه دیهیم بینی نه شهر

ز اختر همه تازیان راست بهر


در ان روز از تاج و تخت و شاه خبری نخواهد بود و همه چیز به دست عربها می افتد

بپوشد ازیشان گروهی سیاه

ز دیبا نهند از بر سر کلاه


دربین این عربها گروهی لباس سیاه پوشیده و عمامه ای از پارچه به سر دارند

نه تخت ونه تاج و نه زرینه کفش

نه گوهر نه افسر نه بر سر درفش


آن ها تاج و تخت و کفشهای زرین ندارند و عمامه انهاجواهرات ونشان و ارم ندارد

چو با تخت منبر برابر شود

همه نام بوبکر و عمر شود


وقتی که ارزش منبر آنها با تخت شاه یکی شود همه اموردر کشور اسلامی می شود

شـود بـــنـده ی بـی هــنـر شـهـریـار

نــــژاد و بــــــزرگـی نـیـــــایـد بـه کـــار


در این دوره اشخاص پست و بی دانش ریاست میکنند و تخصص و سواد ملاک نیست

به رنج یکی دیگری بر خورد

به داد و به بخشش همی‌ننگرد


مردم کارمیکننداما سود کار انها به جیب دیگران میرود و عدالتی در توزیع ثروت نیست

ز پیمان بگردند وز راستی

گرامی شود کژی و کاستی


مردم دراین دوره از وفای عهد و درستکاری رویگردان شده و دروغ و فریب جاکم میشود

رباید همی این ازآن آن ازین

ز نفرین ندانند باز آفرین


همه به نوعی از هم دزدی می کنند و تفاوتی بین خوبی و بدی در مردم نیست

بداندیش گردد پدر بر پسر

پسر بر پدر هم چنین چاره‌گر


روزی می رسد که پدر به پسر اعتماد ندارد و بچه ها برای پدر تعیین تکلیف می کنند

از ایران وز ترک وز تازیان

نژادی پدید آید اندر میان


در این دوره کسی حاکم میشود که محصول اختلاط نژادهای ترک و عرب و ایرانی است

نه دهقان نه ترک و نه تازی بود

سخنها به کردار بازی بود


این شخص که دراصل نه ایرانی نه ترک و عرب است با سخنوری همه را فریب می دهد

بود دانشومند و زاهد به نام

بکوشد ازین تا که آید به کام


او در ظاهر فرزانه و پرهیز کار است ولی اینها بهانه ای برای سوٍءاستفاده وی است

زیان کسان از پی سود خویش

بدزدند و دین اندر آرند پیش


اینها برای سودجویی خود به زیان ملت عمل کرده و به نام دین مال مردم را می دزدند

چو بسیار ازین داستان بگذرد

کسی سوی آزادگی ننگرد


این شخص مدت زیادی حکومت می کند و همه مردم را به ذلّت و بردگی می کشاند

همه گنجها زیر دامن نهند

بمیرند و کوشش به دشمن دهند


ثروت بسیار پنهان میکند ولی عاقبت می میرد و تمام ثروتش را دشمنان بالا می کشند

بریزند خون ازپی خواسته

شود روزگار مهان کاسته


بامرگ او مردم به جان هم افتاده و آنقدر خونریزی میشود که انسانیت بی ارزش میشود

چنان فاش گردد غم و رنج و شور

که شادی به هنگام بهرام گور


آن چنان بد بختی و درد و زنچ در ایران رایج میشود که زبان عاجز از وصف آن است

دل من پر از خون شد و روی زرد

دهن خشک و لبها شده لاژورد


من وقتی این روز را در طالع مردم کشورم میبینم دلم ار دردخون میشود و ار وحشت رنگ رخساره ام زرد شده و لبهایم از ترس کبود و دهانم خشک میشود

هموطن ؛فردوسی در همین نامه راه نجات ما از این سرنوشت شوم را تعیین کرده است و میگوید تنها راه قیام و فداکاری و گذشتن از منافع فردی و رود گذر است

ز راز ســپـهــری کـس آگـاه نـیـسـت ........نـدانـنـد کــایــن رنـج کـوتـــاه نـیـسـت

تــــــرا ای بــــرادر تــــن آبـــــاد بـــاد .........دل شــاه ایــران بــه تــو شــاد بـــــاد

دو دیــده ز شــاه جــهـان بــر مــــدار .........فـــدا کــن تــــن خــویــش در کـار زار


بر گرفته از شاهنامه فردوسی --- نامه رستم فرخزاد ..

Sonntag, 10. August 2014

درخواست مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از استانداری کرمانشاه برای تجمع

درخواست مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از استانداری کرمانشاه برای تجمع
===========================================
به نام خدا


تاریخ:1393/5/19

فرمانداری محترم کرمانشاه؛

با درود فراوان،احتراما اینجانبان اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان به عرض می رسانند:
همان طوری که استحضار دارید،گروه تروریستی و جنایتکار داعش با اشغال شهرهای موصل و زومار و شنگال و ... کمر به نسل کشی و قتل عام مردم ایزدی و یارسان عراق بسته و تا کنون هزاران نفر را به ویژه از قوم ایزدی قتل عام و به بسیاری از زنانشان تجاوز کرده اند.اقلیتی که آن¬ها نیز از یادگاران ایران کهن و از حافظان فرهنگ و آیین و زبان این سرزمین دیرینه سال هستند.همچنین می دانیم که جنایتکاران داعش به مسیحیان و نیز مسلمانان غیر همفکرشان هم رحم نمی کنند.به علاوه،تا کنون بسیاری از اماکن مقدس یهودی و مسیحی و سنی و شیعه و ایزدی و یارسان را تخریب کرده اند.
مطمئناَ هیچ انسان درست و با شرافتی نمی تواند از قتل عام مردم بی گناه و تجاوز به زنان و دختران شان متاثر نشود.به راستی،چگونه می توان وجدان سالمی را راضی به سکوت کرد،در حالی که می داند از یک سو،کودکان بی چاره و طفلان شیرخواره از تشنگی و گرسنگی می میرند و از سوی دیگر ،دیوان درنده زنان پاکدامن را به زور سرنیزه به بردگی می کشانند .
باری ،با توجه به اینکه هم اکنون ده ها هزار نفر از مردم بی پناه شنگال در کوه ها بدون آب و غذا محاصره و هر لحظه در معرض قتل عام و تجاوزند،مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان،به عنوان کمترین کار،خواهان صدور مجوز تجمع در مقابل استانداری کرمانشاه به منظور محکوم کردن جنایت های مذکور و جلب نظر نهادهای بین المللی و حقوق بشری برای حمایت از مردم مظلوم ایزدی و یارسان و مسیحی و گروههای ستمدیده مسلمان است.مطمئنا عملی شدن این موضوع ،علاوه بر این که حمایت های عمومی را در دفاع از مظلوم بر می انگیزد،باعث کسب وجهه ی بیشتر برای ملت و کشور ایران بوده و در راستای اصول 27 و 154 قانون اساسی است.
با احترام ، مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان-1393/5/1

9